اینترنت اشیا شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی تعبیه‌شده با قطعات الکترونیکی، نرم‌افزار، سنسورها و اتصالات است تا آن‌ها توسط تبادل اطلاعات با تولیدکننده، اپراتور و یا دستگاه‌های دیگر قادر به ارائه ارزش و خدمات بیشتر باشند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اینترنتِ اشیاء (Internet of Things) یا IOT مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. به‌صورت خلاصه "اینترنت اشیاء" فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌شود، دنیای امروزی دنیایی است که در آن، اطلاعات حرف اول را می‌زند و به‌نوعی می‌توان به آن‌ها مفهوم طلای مجازی را اطلاق کرد؛ اینترنت اشیا نیز با دانستن این مسئله‌ی مهم، بر پایه اطلاعات شکل‌گرفته و آن را به‌تمامی اشیای پیرامون محیط زندگی‌مان بسط داده است.

ایالت متحده امریکا با توجه به اهمیت اینترنت اشیاء در دنیای فناوری و ارتباطات پیش‌بینی‌ خود را برای اینترنت اشیاء در سال 2018 اعلام کرده است، که در زیر به آن اشاره میکنیم.


پیش‌بینی‌هایی برای اینترنت اشیاء در سال 2018
در سال 2018 پیش‌بینی می‌شود، این مفهوم فناورانه با عنوان (The Internet Of Things) از حالت مطالعاتی به مقیاس تجاری‌سازی و جزء کسب‌وکارها قرار گیرد و تبدیل به ستون فقرات ارزش مشتری شود، همچنین همرا باقابلیت  توسعه در سیستم‌های عامل‌ها و ابتکارات به کار بپردازد، ولی موضوع امنیت همچنان نگران‌کننده اصلی باقی خواهد ماند. از طرفی دیگر شرکت‌ها تلاش  خود را به ارائه سرویس‌های وسایل نقلیه هدایت‌شونده مبتنی بر صدا به مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهند.

از سویی پیچیدگی، وسعت و کیفیت خدمات مبتنی بر صدا در سال 2018 رشد خواهد کرد و خدمات موجود احتمالاً دو برابر می‌شود. خدمات مالی و سایر صنایع که نیازمند تأیید اعتبار برای هر چیزی ساده‌ای هستند دچار عقب‌افتادگی خواهند شد.


چراغ سبز دستورالعمل‌های جدید اروپا برای تجاری‌سازی داده‌های IoT
سازندگان در شرکت‌های ایالات‌متحده می‌گویند آن‌ها پیش‌ازاین 45 درصد از داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل‌های خود را تجاری کردند. درحالی‌که فقط 35درصد در فرانسه و 38درصد  در شرکت‌های آلمانی این کار را انجام می‌دهند. با شناخت این تاخیرکمیسیون اروپا دستورالعمل‌هایی برای تشویق استفاده از تکنولوژی پیشرفته در جهت جرقه اقتصاد ارائه داده است.


استفاده بازاریابان از فرصت‌هایی ایجادشده در بخش IOT
پیش‌بینی می‌شود، اعتیاد به استفاده و رشد فزاینده سیستم‌های هوشمند مانند آمازون یا دستیار گوگل در دستگاه‌های بیشتر چشم‌انداز بازاریابان را به روش‌های جدید و روش‌های ارتباطی با مشتریان باز می‌کند،  با توجه به باوجود فروش افزایشی بیش از 12 میلیون ساعت هوشمند در ایالات‌متحده به‌تنهایی تا پایان سال 2018 آن‌ها روند استراتژی لحظه‌ای خود را گسترش خواهند داد تا رابط‌های جدیدی با ساختن نامه‌ای تجاری صمیمی‌تر ایجاد کنند.


IOT زمینه‌ساز دامنه‌ای از راه‌حل‌ها
امروز، فعالیت فرآیندهای کسب‌وکار اینترنت اشیا در درجه اول در محل مراکز داده و یا در پردازش ابری رخ می‌دهد. ولی در سال 2018، نیاز به تجزیه‌وتحلیل داده‌های محلی در میان شرکت‌هایی که IOT  را پروسه کسب‌وکار خود قرار می‌دهد نزدیکی به محل دستگاه‌های متصل که این فرآیندها را فعال می‌کنند، قابل‌توجه است، و در این راستا دستگاه‌های IoT می‌توانند به‌صورت محلی بر اساس داده‌هایی که تولید می‌کنند، و استفاده از پردازش ابری را در افزایش امنیت، مقیاس‌پذیری، پیکربندی، استقرار و مدیریت کنند.


خروج کاربران بخش IOT از کسب‌وکار IaaS
پیش‌بینی دیگر در بخش IOT این است که سازندگان سیستم‌های IoT صنعتی از کسب‌وکار IaaS (زیرساخت به‌عنوان یک سرویس) خارج خواهند شد.طی 12 ماه گذشته تمام ارائه‌دهندگان سیستم‌عامل‌های بزرگ صنعتی اینترنت اشیا و ارائه‌دهندگان پردازش‌های ابری مانند ازجمله AWS، آی بی ام، و مایکروسافت تلاش کرده‌اند که حداقل برخی از قابلیت‌های مربوط به صنعت یا IoT خود را از مقیاس بسیار زیاد در دسترس قرار دهند،  تا بتوانند  گسترش دسترسی جغرافیایی، شواهد انطباق با محیط‌های و نظارتی دقیق، توانایی‌های IoT خود را تقویت و این روند تسریع خواهد شد.

طراحی و اجرای سناریوها در غالب پلت فرم اینترنت اشیا

ارائه پلت فرم اینترنت اشیا در طراحی و اجرای سناریوها شروع به تخصصی شدن خواهد کرد، شرکت‌های ارائه‌کننده به‌طور فزاینده‌ای سیستم‌عامل‌های IOT را که برای نیازهای آن‌ها ساخته‌شده است، انتخاب خواهند کرد. اپراتورهای تجاری IoT نیازمند نرم‌افزارهایی هستند که مجموعه متنوعی از دارایی‌های کسب‌وکار فعال با IoT را به فرآیند کسب‌وکار یکپارچه متصل می‌کنند.
 
تسریع راه‌اندازی  پلت فرم IoT توسط توسعه‌دهنده‌های، توسعه‌دهندگان از طریق افزایش خدمات پلت فرم ابر(cloud) ادغام دستگاه را دنبال خواهند کرد و اینترنت اشیا، همچنین پذیرش IoT مبتنی بر Blockchain که پلت فرم پیشرو در زمینه نرم‌افزارهای دیجیتال برای دارایی‌های دیجیتال است به 5 درصد  افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش ستاد توسعه فناوری اطلاعات ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، به منظور توسعه و پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در معاونت علمی مشغول به کار است.