در عصری که اقتصاد دانش‌بنیان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد برداشتن گام‌ها در راستای ارتقاء ظرفیت های تولید علم و فناوری کشور امری مهم تلقی می‌شود بنابراین اقداماتی همچون اعطای گرنت پژوهشی را باید حائز اهمیت دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امروز ما در عصری زندگی می کنیم که اقتصاد دانش بنیان حرف های زیادی برای گفتن دارد، اقتصادی که پایه و اساس آن توجه به فناوری، نیروی خلاق و نوآور است که این فناوری را تبدیل به محصول و دستاوردی در جامعه می کنند. در همین راستا در کشورمان گام هایی در راستای کمک به ایجاد و ارتقاء ظرفیت های تولید علم و فناوری برداشته است. اعطای گرنت پژوهشی یکی از این اقدامات است که از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به محققان تراز اول کشور تعلق می گیرد.

گرنت پژوهشی یا پژوهانه را باید حمایتی دانست که به پژوهشگران عضو هیات علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور با حداقل مرتبه استادیاری تعلق می گیرد. این افراد دارای توانمندی های پژوهشی ویژه هستند و با هدف انجام تحقیقات در حوزه های مختلف علمی و فناوری  انجام می شود. مبلغ این پژوهانه تا 50 میلیون تومان است که برای مدت یک سال اعطا می شود.

بر اساس این گزارش از سال 86 تا تا کنون 103 گرنت پژوهشی به محققان کشور از سوی صندوق داده شده که هر یک دستاوردهایی را برای حوزه علمی کشور ارمغان داشته است. البته از این تعداد 43 پروژه خاتمه داشته که 166 مقاله آی اس آی، 3 مقاله علمی و پژوهشی، 1 ثبت اختراع و تالیف 4 عنوان کتاب از جمله دستاوردهای این پروژه های خاتمه یافته است. همچنین طراحی و ساخت مواد پیشرفته نانوساختار حساس به نور مرئی به عنوان فوتوکاتالیست برای تصفیه آب، ساخت زیر لایه هوشمند جهت حفظ و کنترل شرایط پلوری پوتنسی در سلول های بنیادی، مهندسی و فناوری سیالسازی، کاتالیزورهای نانوساختار جدید، آنالیز فوریه و کاربردها، برق( سیستم های سینگولار( و بررسی روش های افزایش انتقال حرارت برخی از عناوین گرنت های اعطا شده است. بنابراین این اقدام می تواند گامی در جهت توسعه علمی کشور محسوب شود چه بسیار که یک تحقیق تنها به یک ایده محدود نشده و گام ها بعدی برای تولید محصول  نیز برداشته شده است، البته در این روند علاوه بر تولید یک محصول و رفع نیازی از جامعه فوایدی همچون کارآفرینی و ایجاد اشتغال نیز به چشم می خورد.