بهروز غریب پور با اشاره به لزوم به وجود آمدن یک تقویم فرهنگی برای مخاطبان از اجرای اپرای عروسکی «مولوی» در قونیه و اهواز بعد از برگزاری رپرتوار تئاتر عروسکی گروه «آران» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بهروز غریب‌پور نویسنده و کارگردان تئاتر درباره برپایی رپرتوار عروسکی گروه «آران» گفت: من از زمانی که مدیریت فرهنگی را آغاز کردم همواره دغدغه ام این بوده که تقویم فرهنگی داشته باشیم و شهروندان را هم به داشتن تقویم فرهنگی ترغیب کنیم به همین دلیل چه زمانی که مدیر مرکز تئاتر عروسکی بودم و یا به عنوان مدیرعامل فرهنگسرای بهمن و خانه هنرمندان ایران فعالیت می کردم و چه زمانی که تالار فردوسی را تاسیس و به عنوان سرپرست گروه تئاتر عروسکی «آران» فعالیت خودم را آغاز کردم، تلاش داشتم مساله تقویم فرهنگی را پیگیری کنم.

وی ادامه داد: معتقدم برگزاری رپرتوارها باید با توجه به تقویم فرهنگی تنظیم شوند به عنوان نمونه مخاطبان از حالا بلیت های اپرای عروسکی «مکبث» را که جزو آخرین اجراهای گروه «آران» در این دوره به حساب می آید و اسفندماه برگزار می شود، خریداری می کنند چون با برپایی چنین رپرتوارهایی ما مخاطب را عادت داده ایم که برای چند ماه بعدش برنامه ریزی کند.

غریب پور درباره انتخاب آثار این رپرتوار توضیح داد: گروه تئاتر «آران» هشتمین رپرتوار خود را از ۱۲ آذر تا ۱۸ اسفندماه برگزار می کند که زمان برگزاری این رویداد و آثار انتخاب شده برای اجرا براساس زمان تعویض دکور، تمرین ها و اینکه چقدر زمان برای آماده سازی هر اثر صرف می شود تا یک اپرای عروسکی بتواند بعد از سال ها مجددا اجرا شود، مشخص می‌شود. این بار ۵ اثر را تا آخر سال روی صحنه خواهیم برد که خوشبختانه کوشش های من در طول این سال ها جواب داده است و مخاطبان برای دیدن این آثار تا آخر سال برنامه ریزی کرده اند.

کارگردان اپرای عروسکی «خیام» درباره تغییراتی که این نمایش ها نسبت به اجراهای گذشته داشته اند، بیان کرد: همواره تغییراتی که در اجراهای مجدد این آثار اتفاق می افتد در جهت رساتر کردن این کارها که بعد از چندسال مجددا اجرا می شوند، است. به عنوان نمونه اگر به اپرای «مولوی» توجه کنید، متوجه می شوید نمایش از ابتدا تا امروز در برخی عناصر و ویژگی ها دچار تحول شده است از جمله ارتباط میان کاراکترها و تغییر طراحی لباس و گریم که همگی این تغییرات در جهت رساتر شدن اثر، صورت گرفته است. همچنین برای بهبود کیفیت صدا و شنیده شدن موسیقی تلاش زیادی می کنیم که در همین راستا امسال آثار با یک سیستم دیجیتال پخش می شوند و این اتفاق فرصتی به مخاطبان می دهد که با لذت بیشتری به تماشای این کارها بنشینند.

وی متذکر شد: نکته دیگر رخ دادن یک تحول درونی در گروه است به این مفهوم که با نیروهای جدید طی روزهای آماده سازی و قبل از آن تمرین هایمان را آغاز می کنیم و عملا در هر اثر گروه، اسامی جدیدی به چشم می خورد. هدف ما این است هنرآموزانی که در مکتب «آران» آموزش می بینند راهی برای ورود به جهان حرفه ای پیدا کنند و این تحول، تحولی دایمی است و از روز اول اجراهای ما در سال ۸۳ که اپرای «رستم و سهراب» را روی صحنه بردیم بازی دهنده های تازه ای به گروه اضافه شدند که استعدادهای نابی هستند و طی سالیان به عنوان مخاطب و هنرآموز در کنار ما بودند. این تحولات همواره کمک زیادی به ما در کشف و به کارگیری استعدادها کرده است.

وی افزود: به دلیل برگزاری این رپرتوار ۲ سفر به شهرستان و خارچ از کشور را لغو کردیم و ترجیح دادیم در ایران و تهران کار کنیم تا چراغ تالار فردوسی بازهم روشن بماند و مخاطبان در این رپرتوار با کیفیت صدا و اجرایی عالی البته در حد توانمان روبرو می شوند.

غریب پور در پایان درباره برنامه ریزی برای اجرا در شهرستان و خارج از کشور یادآور شد: هر بار که اقدام به اجرایی در شهرستان یا خارج از کشور می کنیم، مجبور می شویم نزدیک به ۲ ماه کارمان را تعطیل کنیم. ما برای اجرای اپرای عروسکی «مولوی» در شهر اهواز و شهر قونیه ترکیه دعوت شده بودیم که به دلیل برگزاری این رپرتوار، سفر قونیه به سال ۲۰۱۸ موکول شد و اجرا در اهواز هم امیدوارم در آینده ای نزدیک فراهم شود.

اپرای عروسکی «مولوی»، اپرای عروسکی «سعدی»، اپرای عروسکی «خیام»، اپرای عروسکی «مکبث» و اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» ۵ نمایشی هستند که در رپرتوار گروه تئاتر عروسکی «آران» از ۱۲ آذر تا ۱۸ اسفند اجرا خواهند شد.