محققان قصد ساخت رابطی را دارند تا به بازیابی امکان بینایی در افرادی که چشم‌شان دچار آسیب شده کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دو مرکز Leti و کلیناتیک قصد دارند رابطی بسازند که با استفاده از یک دوربین و شبکیه مصنوعی، به بازیابی امکان بینایی در افرادی که آسیب به چشم‌شان وارد شده، کمک کند. در این راستا، یک تیم تحقیقاتی از موسسه Leti اعلام کرد که در قالب یک پروژه همکاری مشترک موفق به ارائه سامانه رابط قابل کاشت در بدن شدند که می‌توان با استفاده از آن بینایی از دست رفته را با تحریک بخش کورتکس بینایی مغز بازیابی کرد.

محققان موسسه Leti به صورت ویژه روی استفاده از فناوری‌نانو و میکروفناوری برای بهبودی بخش سلامت تمرکز دارند. در این پروژه خوزه آلن ساهل و سرجی پیکاد قصد دارند تا رابطی بسازند که امکان بازیابی بینایی را در افرادی که دچار آسیب در چشم شده‌اند، فراهم کند.

پروژه CorticalSight یکی از شش پروژه انتخابی دارپا در برنامه NESD است که قرار است در آن از حوزه اپتوژنتیک برای ایجاد ارتباط میان بخش‌های مختلف نورون‌ها در کورتکس بینایی مغز انسان استفاده شود. یک شبکیه‌ مصنوعی مبتنی بر دروبین نیز در چشم قرار داده می‌شود. این رابط می‌تواند ارتباط میان دوربین و بخش بینایی را در کورتکس ایجاد کند.

همچنین، در این پروژه رابطی ایمن و بی‌سیم با قابلیت کاشت در بدن ساخته شود که از طریق نرون‌های اصلاح شده با اپتوژنتیک در کورتکس مغز انسان، به بازیابی بینایی در فرد کمک کند. این سامانه با ادوات الکترونیکی قابل کنترل بوده و کمترین حالت تهاجمی را برای کاشت در بدن دارد.

علیم لوئیس بنابید از محققان کلیناتک که در این پروژه همکاری دارد بیان کرد: راهبرد کلیناتیک با تجربیات و تخصص محققان Leti ترکیب شده و در نهایت توانمندی کافی برای رفع چالش‌های موجود در مسیر ساخت این رابط، به‌دست می‌آید. این پروژه مسیر ساخت ادوات درمانی جدید برای بازیابی بینایی را هموار می‌کند که این کار به مدد برنامه NESD انجام می‌شود.

موسسه Leti یکی از مراکز پیشرو تحقیقاتی اروپا است که از سال 1967 فعالیت خود را آغاز کرده است. کلیناتک نیز یکی از مراکز میکرو و نانوالکترونیک است.

فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.