هرکول، قدرتمندترین لیزر جهان برای آنکه همچنان رکورددار بماند، ارتقای قدرت تا 500 و یا حتی 1000 تراوات را تجربه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، قرار است با بودجه‌ای 2 میلیون دلاری قدرت اشعه‌های قوی‌ترین لیزر جهان از 300 به 500 هزار میلیارد وات برسد. لیزر هرکول که در سال 2007 فعالیت خود را آغاز کرد، این لیزر با ایجاد یک پرتو متمرکز با شدت 20 سکستیلیون وات(10 به توان 21) در هر سانتی‌متر مربع، رکورد گینس در زمینه لیزر متمرکزشده با شدت بالا را در اختیار دارد.

البته لیزر دیوکلیس در دانشگاه نبراسکا-لینکلن نیز، دارای قدرت تنها 100 تراوات است، اما آن را 100 برابر سریع‌تر منتشر می‌کند.

برای آنکه هرکول همچنان رکورددار بماند، ارتقای قدرت تا 500 و یا حتی 1000 تراوات انجام می‌شود؛ این افزایش با جایگزینی سه لیزر از پنج لیزر قدیمی(اجزایی که امواج فوق کوتاه نور را تقویت می‌کنند) به دست می‌آید. این امر می‌تواند به آزمایشگاه‌های سراسر جهان کمک کند که اسرار اخترفیزیک و یا الکترودینامیک کوانتومی را بررسی و کشف کنند.

بر همین اساس، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد به‌کارگیری و توسعه در صنعت لیزر و همچنین روشن‌سازی این حوزه در کشور در حال حاضر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.