در حاشیه دومین دوره جایزه مصطفی، رییس آکادمی علوم جهان (TWAS) با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در حاشیه دومین دوره جایزه مصطفی(ص) در تهران، رومن مورنزی، رییس آکادمی علوم جهان(TWAS) با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری دیدار کرد که در حاشیه این دیدار، احمدرضا علائی طباطبائی، مدیرکل دفتر تبادل فناوری به مدل همکاری فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و آکادمی علوم چین اشاره کرد و گفت: این همکاری‌ها که در قالب صندوق علمی مشترک راه ابریشم (SRSF) با حمایت معاونت علمی و فناوری و آکادمی علوم چین صورت می‌گیرد.

وی همچنین بیان کرد: این صندوق از فعالیت‌های پژوهشی مشترک میان محققان ایرانی و آکادمی علوم چین در 6 حوزه‌ «فناوری نانو»، «انرژی‌های تجدیدپذیر»، «علوم شناختی»، «مواد پیشرفته»، «هوش مصنوعی» و «علوم آب» حمایت می کند.

به گفته علایی، این حمایت‌ها در 3 مدل انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه مشترک، برگزاری کارگاه‌های مشترک و تبادل محققان در دوره‌های کوتاه مدت است که به پژوهشگران اعطا می‌شود.

وی همچنین از ارائه گرنت پسادکتری در قالب همکاری شبکه زنان دانشمند جهان اسلام با سازمان بانوان دانشمند کشورهای در حال توسعه (OWSD) به عنوان یکی از ارکان مرتبط با تواس خبر داد.

علایی همچنین تاکید کرد: در این برنامه مقرر است دانشگاه الزهرا میزبان اصلی بانوان در مقطع پسادکتری از کشورهای در حال توسعه باشد.

 در ادامه این دیدار، مورنزی نیز توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های TWAS در قالب همکاری‌های جنوب-جنوب پرداخته و در مورد برنامه سرمایه‌گذاری دولتی برای نخبگان و مدل همکاری با کشورهای برزیل، آفریقای جنوبی و هندوستان توضیحاتی ارائه کرد.