سومین شماره ویژه نامه فناوری لیزر و فوتونیک،با همکاری مابین ستاد توسعه فناوری‌های لیزر و فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سومین شماره ویژه نامه فناوری لیزر و فوتونیک با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در هشت بخش با موضوعات و مطالب مختلف اعم از: سخن اول، گفت وگو، چشم انداز، از علم تا ثروت، لیزر نیوز، پیشگامان، راهنما و مدرسه فناوری در 80 صفحه به چاپ رسیده است.

چشم انداز
در بخش سوم این ویژه نامه به موضوع  آسانسورهای لیزری(space Tethers) یا فضاپیماهای فضایی با کابل‌های طولانی پرداخته است،  که می‌توانند برای حرکت ، تغییر تکانه ، کنترل پایدار و ارتفاع و یا حفظ موقعیت نسبی اجزای سیستم حسگر یک ماهواره یا فضا پیمای بزرگ استفاده شوند. با توجه به اهداف مأموریت و ارتفاع پرواز ، پروازهای فضایی با استفاده از این نوع نیروی فضاپیما می‌تواند به طور قابل توجهی ارزان‌تر از پرواز فضایی با استفاده از موتور موشک باشد.
 
لیزر، عکاس و فیلم‌بردار حرکت‌های مولکولی
شتاب‌دهنده خطی ذره   (Linac)   موضوع دیگری است که در این ویژه نامه به آن پرداخته‌شده است و نوعی شتاب‌دهنده ذره است که با قرار دادن ذرات باردار در معرض پتانسیل‌های الکتریکی نوسان کننده در یک مسیر خطی انرژی جنبشی ذرات زیر اتمی یا یون‌های باردار را به شدت افزایش می‌دهد. یکی از پیامدهای بهره‌گیری از شتاب‌دهنده‌های خطی مذکور دستیابی به لیزر الکترون آزاد ایکس سخت با طول موجی در گستره پهنای مولکولی است که تصویربرداری از حرکت‌های مولکولی را امکان‌پذیر می‌کند.

حس گرم مادر شدن با تابش‌های سرد لیزر
همچنین از مکانیزم اثر لیزرهای سرد بر بدن می‌توان به افزایش اکسیژن فعال اشاره کرد. همچنین لیزرهای سرد می‌توانند باعث سنتز اسیدهای نوکلئیک و پروتئین‌ها شوند و بر فرآیند ترجمه هم تأثیرگذارند. استفاده از یک فوتون خارجی توسط لیزر می‌تواند منجر به برقراری ارتباط سلولی شود و به عنوان یک سیگنال برای ادامه فرآیند سلولی عمل کند.