محققان به روشی دست یافتند که با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان حس بویایی که در نتیجه پیری به دست می‌آید را درمان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان دانشگاه Tufts به ارزیابی رفتار سلول‌های بنیادی بالغ در قالب فرایند پیری و تاثیرشان روی حس بویایی پرداخته‌اند. به عنوان بخشی از فرایند طبیعی پیری، بالغین پیر به وفور کاهش عملکرد بویایی را تجربه می‌کنند که این امر گاهی منجر به از دست رفتن حس بویایی می‌شود.

از دست رفتن بویایی در نتیجه پیری،  مصرف داروها، بیماری و یا آسیب می‌تواند مزه چشایی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از دست رفتن بویایی در کهنسالان کیفیت زندگی آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و به موجب آن وضعیت تغذیه‌ای آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب می‌شود سلامت آن‌ها به خطر بیافتد.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه Tufts روی وسیع شدن جمعیت سلول‌های بنیادی بالغ صورت گرفته است که موجب حفظ بویایی در بالغین جوان می‌شود، ولی این جمعیت با پیر شدن فرد رو به زوال می‌رود. هدف نهایی این مطالعه شناسایی دارویی بوده است که بتواند موجب حفظ این سلول‌های بنیادی شود.

در این مطالعه محققین شواهد اولیه‌ای ارائه داده‌اند که بازسازی سلول‌های بنیادی بافت بینی در موش ممکن است و به این ترتیب می‌توان جمعیت سلول‌های بنیادی بالغ را افزایش داد. آن‌ها از مزیت فرایند بهبودی طبیعی استفاده کردند.

سلول‌های بنیادی بالغ در موشی که دچار آسیب بافت بینی شده است، موجب بازسازی می‌شوند. زمانی که این سلول‌ها به سایر موش‌ها پیوند می‌شوند، قادر به بازسازی همه انواع سلول‌های مختلف در بافت بینی از جمله اپی تلیوم بویایی می‌شوند.

زمانی که محققان یک ترکیب دارویی (شامل فاکتورهای بازبرنامه ریزی کننده) را برای بینی موش‌ها استفاده کردند، سلول‌های پیش ساز درون بینی این موش‌ها به سلول‌های بنیادی بالغ بازبرنامه ریزی شدند.

مطالعه بیشتر نشان داد که استفاده از دو فاکتور از چهار فاکتوری (فاکتورهای یاماناکا) که برای بازبرنامه ریزی سلول‌های بالغ به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی لازم هستند، برای تبدیل کردن سلول‌های بویایی به سلول‌های شبه بنیادی حیاتی است.

احیای مستقیم سلول‌های بنیادی بالغ می‌تواند برای احیای بسیاری از  بافت‌های آسیب‌دیده طی پیری کاربرد داشته باشد. در این مطالعه نیز احیای عملکرد اپی تلیوم بویایی می‌تواند نمونه‌ای برای این دیدگاه باشد.

محققان این مطالعه به راین باورند که می‌توان سلول‌های بنیادی اپی تلیوم بویایی را با استفاده از داروهایی در قالب اسپری بینی احیا کرد و بالطبع اپی تلیوم را بازسازی کرد.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.