بیوفوتونیک Biophotonics یک دانش میان‌رشته‌ای است که از فناوری‌های مبتنی بر نور در پزشکی و علوم زیستی استفاده  بهره می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این اصطلاح  از ترکیب کلمه‌های  Biology به معنی زیست‌شناسی و Photonics  که علم کار با فوتون و دست‌کاری مواد با استفاده  از آن به‌عنوان واحد کوانتومی نور است وجود آمده است  و به ارتباط بین نور و مباحث بیولوژیکی می‌پردازد.
بیوفتونیک عبارت است از مطالعه فناوری برهم‌کنش نور با سامانه‌های آلی، که می‌تواند شامل تابش، آشکارسازی ، جذب و شکست باریکه نوری به‌وسیله مواد آلی باشد. در این فناوری از روش‌های نوری بر روی مسائل زیست‌شناسی و مهندسی پزشکی استفاده می‌شود.
ظهور علم و فناوری در قرن جدید توسعه لیزرهای متعددی را فراهم آورده است که کاربردهای بسیاری در زمینه اپتیک غیرخطی فوتونیک و بیوفتونیک دارد، همچنین توسعهٔ میکروسکوپ‌های الکترونیکی باقدرت تشخیص بالا ,مطالعه مواد را در ابعاد میکرو و نانو میسر ساخته است.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد به‌کارگیری و توسعه در صنعت لیزر و همچنین روشن‌سازی این حوزه در کشور در حال حاضر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.