دانشمندان موفق به ابداع نانوذرات ضدویروسی شده اند که قادر به مقابله با طیف گسترده ای از ویروس های عامل ایجاد بیماری هایی همچون ایدز، زگیل و برخی انواع بیماری های ویروسی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از نیواطلس، این نانوذرات می توانند به راحتی در درون بدن انسان سفر کنند و در سلول های خاص آسیب دیده یا آلوده به ویروس ساکن شوند.

محققان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو می گویند توانایی این نانوذرات برای از کارانداختن و سپس نابود کردن طیف گسترده ای از ویروس ها بی سابقه است.

ویروس ها در اولین مرحله از حمله خود به پروتئینی که در سطح بسیاری از سلول ها وجود داشته و heparin sulfate proteoglycan (HSPG) نام دارد، می چسبند. داروهای ضدویروس فعلی هیچ یک توان نابود کردن ویروس های آلوده کننده این پروتئین را ندارند.

نانوذرات های تازه با حمله دقیق به اتصالات ویروسی در پروتئین ها تنها آنها را نابود می کنند. از جمله ویروس های بادقت نابودشده به این شیوه می توان به ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس پاپیلومای انسانی، ویروس سونسیتیال تنفسی، ویروس تب دنگی و ویروس های آهسته گستر مانند ویروس عامل بیماری ایدز (اچ آی وی) در انسان اشاره کرد.

این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه خود بر روی حیوانات است و هنوز تا اثبات امکان اجرای ایمن آن بر روی انسان ها به زمان نسبتا طولانی نیاز است اما با تکمیل آن می توان به نجات جان میلیونها انسان امیدوار بود.