در سال‌های گذشته یک فیزیکدان موفق به ساخت فرمول چسبی شده است که قدرت آن به حدی زیاد است که می‌تواند وزن یک انسانی که از یک دیوار یا سقف آویزان است را تحمل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در سال‌های اخیر تحقیقاتی در خصوص نیروهای واندروالس بین مولکول‌ها و نقش آن در ایجاد قدرت چسبندگی جادویی انجام گرفته است که جالب توجه است. نیروی واندروالس، به نیروی ضعیفی که مولکول‌های نزدیک به هم، نسبت به یکدیگر دارند، گفته می‌شود.

در پاهای عنکبوت تارهایی شبیه به مو وجود دارد که به مولکول‌های سطوح مختلف حتی شیشه می‌چسبند و سبب می‌شوند تا عنکبوت محکم به سطوح بچسبد و به راحتی روی آنها حرکت کند. 

در سال‌های گذشته یک فیزیکدان موفق به ساخت فرمول چسبی شده است که قدرت آن به حدی زیاد است که می‌تواند وزن یک انسانی که از یک دیوار یا سقف آویزان است را تحمل کند. همچنین قابلیت این چسب به گونه‌ای است که فرد قادر است هر زمان که اراده کند، خود را از این چسب رها کند.

 

در ساخت این چسب از فناوری نانولوله کربنی استفاده شده است تا با کمک آن قلاب‌ها و حلقه‌های نانومولکولی ساخته شود که دقیقاً مانند چسب‌های نر و ماده (نرم و زبر) که در کیف و کفش استفاده می‌شوند، عمل می‌کنند. (البته در سطح میکروسکوپی(

این نیروی چسبنده و جدا شونده در هنگام عمل بر اساس نیروهای واندرواس و چسبندگی مویرگی (جاذبه مویرگی) عمل می‌کنند. 

نکته قابل‌توجه در مورد تئوری ساخت این چسب این است که درست مانند پای عنکبوت ضد رطوبت است و به راحتی مواد دیگر به آن نمی‌چسبند (برخلاف چسب‌های نرم و زبر که پس از مدتی انواع پرز، مو و... به آن می‌چسبند و کاراییشان از دست می‌رود). این ویژگی باعث می‌شود که خاصیت و قابلیت آنها در تمامی سطوح و در رطوبت (حتی در اعماق دریاها) نیز پایدار باقی بماند.

البته هنوز بر روی این کار تحقیقاتی در حال انجام است، اما به نظر چندان دور نمی‌رسد که روزی را شاهد باشیم که انسان‌ها با کمک کفش‌ها یا دستکش‌های ویژه‌ای به راحتی از برج‌ها و ساختمان‌های بلند بالا بروند.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور هرچه بیشتر فناوری‌های نانویی در ایران فعالیت دارد.