پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برای مدعیانی که «رتبه نخست خروج مغزها» را به ایران نسبت داده‌اند، در صورت اثبات ادعا و ارائه سند از مبادی معتبر قانونی بین المللی، مبلغ یک میلیارد ریال معادل صد میلیون تومان جایزه در نظر گرفته است.

پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری: این روزها اصرار بیش از حد برخی دوست‌نما در داخل و برخی دلسوزنما در خارج بر خروج استعدادهای ایرانی از کشور و تهیه آمار و ارقام دروغین به هر قیمتی برای اثبات این امر، ما را بیش از هرچیز به یاد این اصطلاح قدیمیِ «گفتی باور کردم، اصرار کردی شک کردم» می اندازد.

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری در روزهای اخیر و در پی داغ شدن موضوع خروج نخبگان ایرانی از کشور از سوی عده‌ای به ظاهر وطن‌پرست با عرق میهنی، بر حسب رسالت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه ایرانی داخل و خارج از کشور که از تفکر سلامت و بی حب و بغض بهره می‎برند،  به گردآوری اخباری مستند در خصوص موضوع مذکور پرداخت که انتشار چندین مطلب به استناد آمار معتبر بین‌المللی که خلاف اطلاعات کذب منتشر شده را بیان می‌کرد، حاصلی بر این تلاش بود.

اما در این بین اظهارنظری قابل تامل در این خصوص از سوی شخصی که خود را مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا معرفی می کند، نظر تیم تحریریه ما را به خود جلب کرد:

«عباس میلانی؛ مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا(!) گفته است: حجم خروج نخبگان از کشور نیز قابل تامل است. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول [IMF] در سال 2009، ایران از نظر فرار مغز‌ها در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده ‌است و سالانه تا ۱۸۰ هزار نفر با تحصیلات عالیه از ایران مهاجرت می‌کنند.» این اظهار نظر به ظاهر دلسوزانه از سوی شخصی بیان شده که خود زندگی در بیرون از مرزهای این آب و خاک را بر ماندن و تلاش برای اعتلای میهن ترجیح داده است.

وی در اظهار نظری غیرمستند و کذب، بیان می‌کند که بر طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول[IMF] در سال 2009، ایران رتبه نخست را در خروج مغزها از کشور به خود اختصاص داده است! اما با جست وجوی فراوان در وبسایت این صندوق و در فضای اینترنت، چنین سندی یافت نمی شود. 

آمار مستند و واقعی درباره مهاجرت افراد و اقشار ایرانی

اما اسناد و آمار واقعی چه می گویند؟ گزارش های معتبری که موسسات بین المللی با موضوع مهاجرت و جابه جایی بین المللی افراد تحصیلکرده ارائه کرده اند، نشان می دهد که بنا بر داده ها و روندهای کلان مهاجرت در سال 2013، جمعا 231/5 میلیون نفر خارج از وطن خود زندگی می کرده اند که در این گزارش، جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای اصلی مهاجرفرست دنیا محسوب نمی شود.

در گزارش سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه که در سال 1394 منتشر شده، آمده است که ایران جزو 20 کشور نخست و در گزارش بانک جهانی که در سال 1395 ارائه شده است، می خوانیم که کشور ما جزو 30 کشور نخست ارسال کننده مهاجر قرار ندارد.

همچنین طبق آمار معتبری که منتشر شده است، نرخ مهاجرت ایران به کل جمعیت به صورت تجمعی 1/5 درصد تا سال 1394 بوده است که از میانگین 3/2 درصدی در جهان و اکثر کشورهای با وضعیت توسعه مشابه، پایین است. 

آمار مستند و واقعی درباره مهاجرت دانشجویان و سرآمدان ایرانی

طبق آمار و اطلاعات موسسه مشاوره بین المللی آموزش و قوانین ایالات متحده آمریکا، تعداد دانشجویان بین المللی از 1/3 میلیون در سال 1990 به 5 میلیون دانشجو در سال 2014 رسیده است و ایران جزو کشورهای با تعداد بالای اعزام کننده دانشجو به کشورهای پیشرفته محسوب نمی شود.

طبق این آمار و اطلاعات؛ کشورهای چین، روسیه، کره جنوبی و هند؛ چهار کشور نخست اعزام کننده دانشجو به کشورهای توسعه یافته هستند (2015، OECD).

این گزارش تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران با داشتن 32758 دانشجو در کشورهای زیرمجموعهOECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه)در میان ده کشور برتر فرستنده دانشجو قرار ندارد.

با مقایسه اسناد و آمار منتشرشده توسط موسسات معتبر بین المللی با ادعاهای طرفداران وجود فرارمغزها در ایران، حال این سوال پیش می آید که تلاش و اصرار این افراد برای نابسامان نشان دادن وضعیت نخبگان ایرانی برای چیست؟ 

در پایان تیم تحریریه پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری در این نوشتار کوتاه اعلام می‌کند که ۱۰۰ میلیون تومان جایزه به نامبرده و کسانی اهدا خواهد کرد که سند معتبر گزارش موصوف صندوق بین المللی پول در سال 2009 را ارائه و منتشر کنند.