دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، اشاره به این که امروز علم سلول درمانی ایران پا به پای دنیا در حرکت است، گفت: نیاز است تا به این حوزه توجه بیشتری شود، چراکه به‌سرعت در حال رشد است و یک لحظه غفلت موجب عقب ماندن از دنیا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فناوری و نوآوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، در سومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی گفت: این ستاد در 3 سال گذشته بیش از 50 سمپوزیوم و کارگاه برگزار کرده است. یکی از اهدافی که در سند ملی تعیین شده را می‌توان به ترویج هرچه بیشتر بحث سلول‌های بنیادی در سطوح مختلف آموزشی کشور اشاره کرد. امروز 44 مرکز تحقیقاتی و دانشگاه در موضوعات پایه و بالینی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کار می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد دیگر استان‌های کشور نیز برای همکاری در برگزاری چنین سمپوزیوم‌هایی اعلام آمادگی کنند و دور بعد سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی در دیگر مناطق کشور برگزار شود.

حمیدیه با اشاره به سال 2017 که سال شکوفا شدن ژن درمانی در جهان بود، گفت: اگر کشور ما در این زمینه قدمی را آهسته بردارد، وابستگی بسیار شدیدی در کشور ایجاد می‌شود. چرا که درمان بسیاری از بیماری‌هایی که امروز صعب العلاج هستند، با تزریق صرفا سلولها بدون دستکاری و مهندسی وجود ندارد. پس باید از سطح و خود سلول به داخل آن نفوذ پیدا کرد و بتوان چنین بیماری‌هایی را با مهندسی سلول درمان کرد.

دبیرستاد توسعه فناوری‌های سلولهای بنیادی معاونت علمی، تاکید کرد: دید دانشگاه و پژوهشگاه‌ها باید تغییر کند. اگر 10 تا 15 سال پیش استاددانشگاه شرکتی تأسیس می‌کرد و او را به عنوان محقق حریص می‌شناختند، امروز اینطور نیست. امروز اگر استاد دانشگاهی بتواند برای جوانان کشورشغل ایجاد کند، این افتخار محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: تا زمانی که بخش خصوصی به حوزه سلول‌های بنیادی ورود پیدا نکند و صنایع دارویی و غذایی در این زمینه سرمایه گذاری نکنند، این علم پیشرفت مطلوب نخواهد داشت.

حمیدیه با اشاره به این که علم سلول درمانی در ایران پا به پای دنیا حرکت می‌کند، اضافه کرد: هنوز مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه کافی نیست. اما با شتاب بالایی که این علم در حال پیشرفت است، کافی است ذره ای تعلل کنیم تا ببینیم چه میزان از علم سلول درمانی دنیا عقب می‌افتیم.

به گفته وی، کشورهای غربی از این علم در حال درآمدزایی هستند و توانسته‌اند درمان‌های جدی‌ای را آغاز کنند که تا 3 سال بعد به مطالبه مستقیم مردم در تمام دنیا تبدیل می‌شود.

سومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی در محل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری افتتاح شد. این سمپوزیوم به همت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری و با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.