محققان گروه قلب و عروق پژوهشگاه رویان در یک پروژه تحقیقاتی در همکاری با محققانی از آلمان در زمینه مهندسی ارگان قلب موفق به تولید قلب انسانی شده موش شدند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فناوری و نوآوری، امروزه بسیاری از بیماران به دلیل کمبود اندام افراد اهداکننده جان خود را از دست می‌دهند این در حالی است که آنها در صف انتظار پیوند اندام قرار دارند. علم مهندسی بافت بر آن است بتواند با تولید اندام‌ها در شرایط آزمایشگاهی تا حدودی بر این مشکل فائق آید.

در این پروژه، سارا رجبی، عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان و پژوهشگر اصلی در این مطالعه، همراه با همکاران قلب موش صحرایی را سلول زدایی کرده و پروتئین فاکتور رشد basic fibroblast growth factor (bFGF) را بر روی ماتریکس خارج سلولی قلب سلول زدا شده تثبیت کردند.

سپس سلول‌های پیش ساز قلبی مشتق شده از سلول‌های بنیادی جنینی انسانی را از طریق عروق کرونری قلب بر روی ماتریکس خارج سلولی نشاندند. پس از 12 روز این قلب انسانی شده‌ی موش شروع به تپش کرده و ویژگی‌های الکتروفیزیولوژیکی شبیه قلب انسان نشان داد.

از آنجایی که پروتئین رشد bFGF نقش موثری در تکثیر و هدایت تمایز سلول‌ها به سمت قلبی شدن دارد، آنالیزهای مورفولوژیکی و عملکردی قلب پوشش داده شده با این پروتئین نتایج بهتری را نسبت به قلب بدون پوشش پروتئینی نشان داد.

 همچنین مطالعات هیستولوژی و ایمونوهیستوشیمی و بیان ژنی همگی حضور سلول‌های قلبی انسانی و ویژگی‌های ژنومی و پروتئینی این سلول‌های قلبی انسانی را نشان دادند. نکته حائز اهمیت در این تحقیق موفقیت این گروه تحقیقاتی به سرپرستی حسین بهاروند در مهندسی ارگان قلبی بود که ویژگی‌های تپش هماهنگ را در قلب برای نخستین بار در دنیا نشان دادند.

پایان پیام/