جشنواره نوآوری و کسب‌وکار «اینوکاپ» به همت مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فناوری و نوآوری، جشنواره نوآوری و کسب‌وکار، به همت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی راه اندازی شده است و با حمایت معاونت علمی بر دو مقوله نوآوری و کسب‌وکارهای فناورانه تاکید دارد. قرار گرفتن دو مفهوم ارزشمند نوآوری و کسب و کار در کنار یکدیگر نشان از رویکرد کارآفرینی این رویداد دارد. در اینوکاپ نوآوری‌هایی مطرح می‌شوند که توان خلق ثروت و کسب ارزش افزوده را داشته باشند.

جشنواره نوآوری و کسب‌وکار بستری برای ارائه دستاوردهای فنی و پژوهشی دانشجویان، اساتید، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، کارآفرینان، و صاحبان ایده‌های کسب‌وکار است. همچنین این جشنواره فرصتی برای طرح نیازمندی‌های صنعت است که در نهایت از رهگذر سرمایه‌گذاری صنعت در کسب‌وکارهای دانش بنیان، دریچه‌ای برای همکاری مؤثر و نظام‌مند صنعت و دانشگاه فراهم آورد.

بخش اصلی جشنواره برگزاری اینوکاپ و مسابقه است که دو محور "ایده‌های نوآورانه" و "طرح‌های کسب‌وکار" را شامل می‌شود. در این بخش آثار دریافتی طی فرآیند داوری با شاخص‌های فنی، مدیریتی و بازار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در نهایت سه تیم در قسمت ایده نوآورانه و سه تیم در قسمت طرح کسب‌وکار به عنوان برترین‌ها انتخاب شده و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

از آنجایی که نام این بخش با مسابقه و رقابت گره خورده است، مراحل داوری سه مرحله دارد. داوری مرحله اول: بررسی فنی آثار دریافتی، داوری بر اساس فرم اظهاری و مستندات ارسالی؛ داوری مرحله دوم: داوری جنبه‌های مدیریتی و اقتصادی، داوری حضوری در جلسه داوران برای تیم‌های راه‌یافته به این مرحله؛ داوری پایانی: داوری با تمرکز بر جذب سرمایه و بازار، رویداد 5 دقیقه و ارائه در آمفی‌تئاتر توسط 10 تیم برگزیده و انتخاب برترین‌ها.

در بخش آموزش و توانمندسازی 6 عنوان کارگاه تخصصی مورد نیاز شکل‌گیری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا که آموزش و توانمندسازی مخاطبان را هدف قرار می‌دهند  برگزار خواهد شد.

امسال نمایش 5 فیلم از مجموعه مستندهای کارستان (که همگی با مشاوره فیلم‌ساز برجسته رخشان بنی اعتماد و تهیه‌کنندگی مجتبی میرتهماسب ساخته شده‌اند) با محتوای کارآفرینی در برنامه جشنواره قرار دارد.

: خروجی نهایی جشنواره، طرح‌های برتری است که ضمن برخورداری از خدمات حمایتی مرکز رشد دانشگاه و سایر نهادهای حامی، امکان سرمایه گذاری صندوق‌های خطرپذیر و سایر سرمایه گذاران به منظور تجاری شدن طرح و تولید محصول مربوطه را خواهند داشت.
رویداد اینوکافه از دیگر برنامه‌های اینوکاپ است که دورهمی کارآفرینان، مدیران استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف شبکه‌سازی و انتقال تجربه را در بر دارد.

در نمایشگاه اینونما که حول رویداد اینوکافه و رویداد پایانی با مشارکت صاحبان طرح، حامیان، استارتاپ‌های متقاضی برگزار می‌شود، با ارائه کانتر به شرکت‌ها و استارتاپ‌ها امکان تبلیغ و مذاکره و پنل های جذب سرمایه و ارتباط اعضای اکوسیستم فراهم می‌شود.

جوایز این رویداد شامل هدایای نقدی، اولویت‌بخشی و امکان استقرار در مرکز رشد، ارائه خدمات پشتیبانی و تجاری‌سازی محصول، مشاوره و آماده‌سازی جذب سرمایه گذاران خطرپذیر برای سه تیم منتخب هر بخش است. همچنین کلیه دوره‌های آموزشی، رویدادهای مهارت افزا و سایر خدمات مختلف جشنواره و برای شرکت‌کنندگان در هر دو بخش رایگان است.

جشنواره نوآوری و کسب‌وکار «اینوکاپ» به همت مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود. «رویداد اینوکاپ آغاز شد» 11 دی‌ماه 96 برگزار می‌شود.