به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دامنه نفوذ کسب و کارهای فناورانه در عرصه‌های گوناگون از جمله حوزه سلامت و پزشکی در حال گسترش است و جوانان تحصیل کرده می‌توانند توانمندی و نوآوری خود را بر بازار بکر سلامت الکترونیک (e-health) نیز متمرکز کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان، آینده کشور را در گروی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: تمامی بخش‌های کشور باید تلاش کند تا راه را برای نسل کارآفرین و جوانی که به زودی جایگاه خود را در سپهر اقتصاد کشور خواهد یافت و صاحب بزرگ‌ترین کسب و کارهای کشور می‌شود، هموار کند.

وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع در بهترین حالت ممکن است سالیانه 10 درصد رشد کنند، استارتاپ‌ها پیشرفت‌های بالای 10درصدی را در عرض کم‌تر از یک هفته تجربه می‌کنند. همین موضوع می‌تواند جهشی را در اقتصاد کشور رقم بزند.

ستاری به ضریب نفوذ بالای فناوری در حوزه سلامت و ظرفیت بالای کشور برای راه‌اندازی استارتاپ‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: با ورود جوانان تحصسل کرده به بازار بکر محصولات و خدمات فناورانه حوزه سلامت، استارتاپ‌‌های میلیاردی را در این حوزه ایجاد کنند همچنین شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه پزشکی و سلامت می‌توانند توجه آینده کسب و کار خود را به ارائه مستقیم خدمات و محصولات نوآورانه به مشتریان در این حوزه متمرکز کنند.

برنامه‌های مدون برای جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج

رئیس بنیاد ملی نخبگان، به برنامه‌های تسهیل‌گری جذب نخبگان و استعدادهای برتر برای نقش‌آفرینی در میدان استارتاپی کشور اشاره کرد و گفت: اکنون با هزینه‌ای به مراتب کمتر از بورسیه کردن یک دانشجو برای تحصیل خارج از کشور، توانسته‌ایم زمینه حضور یک استعداد برتر ایرانی غیر مقیم را در کشور فراهم کنیم. این روند با شتابی قابل قبول در بنیاد ملی نخبگان پیگیری می‌شود و به طور میانگین روزانه 3 نفر از این استعدادها جذب کشور می‌شوند و کاری تازه را در زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ایران آغاز می‌کنند. 

ستاری، به رشد 27 برابری دانشجویان ایرانی نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: شایعه‌ها و اخبار نامعتبر درباره مهاجرت استعدادهای ایرانی مغایر با آمارهای دقیق بین‌المللی است. بسیاری از این ارقام ادعا شده مبتنی بر مستندات و گزارش‌هایی است که حتی وجود خارجی ندارند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با بیان این‌که راه‌ بازگشت استعدادهای برتر و نخبگان با مساعد ساختن محیط کسب و کار کشور، اکنون این زمینه مساعد شده است.هم‌اکنون به وقوع پیوسته است و اکنون بخش قابل توجهی از این جوانان تحصیل کرده، در ایران و با راه‌اندازی کسب و کارهای فناور خود، ضمن حل مشکلات جامعه، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

رئیس ستاد فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ادامه داد: اکنون با عزم جدی جامعه از جمله دانشگاه‌ها به‌سوی حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نوآور، انگیزه تازه‌ای در جوانان مستعد بارور شده است و حرکت به سوی ایجاد این کسب و کارها آغاز شده است. شرکت‌هایی که اگرچه دارایی ملموس و سرمایه‌های فیزیکی ندارند، اما با تکیه به خلاقیت نیروی انسانی مرزهای درآمدهای میلیاردی و کارآفرینی را در می‌نوردند.

ستاری، مهم‌ترین چالش رشد استارتاپ‌ها فرهنگ کارآفرینی دانش‌بنیان و نوآورانه دانست و گفت: فرهنگ نفتی که بیش از صد سال بر تمامی بخش‌های کشو از جمله اقتصاد سایه افکنده است مانعی بر سر راه شکل‌گیری زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان است و گذار از این فضا با تغییر نگرش و فرهنگ‌سازی محقق می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که مشکلات عمدهای همچنان فراروی زیست‌بوم اقتصاد دانش‎بنیان وجود دارد که موانع قانونی و اداری و سودجویی واردات بخشی از این چالش‌ها به شمار می‌رود، افزود: راه‌کار این مشکل اگرچه در منع کامل واردات نیست، اما تغییر تعرفه‌ها برای محصولات و خدمات دارای مشابه داخلی،  همچنین اجرای صحیح نظام رتبه‌بندی در راستای کمک به کسب و کارهای دانش‌بنیان داخلی می‌تواند اثرگذار باشد.

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، آن‌چه که بیش از هرچیز برای استارتاپ‌ها اهمیت دارد، اعتبار حاصل از اعتماد مردم به این کسب و کارها است. کسب و کارهای دانش‌بنیان باید به گونه‌ای عمل کنند که سبب سلب اعتماد مردم نشده و از اعتماد مردم به عنوان ارزنده‌ترین دارایی خود به بهترین نحو حراست کنند.

وی با بیان این‌که ساختار کسب و کار استارتاپی با تزریق پول دولتی به موفقیت نمی‌رسد اظهار کرد:  این تصور که رشد کسب و کارهای خلاق و نوآور با وام و تزریق پول محقق می‌شود، صحیح نیست.

به گفته ستاری، ورود دولت به فضای استارتاپ‌ها موجب ایجاد رانت و اخلال در فضای کسب و کارهای خلاق و دانش‌بنیان می‌شود زیرا با تکیه به سرمایه دولتی نوآوری، رقابت، تلاش برای بهبود و حرکت بر اساس خواست مردم در این کسب و کارها رنگ می‌بازد.

ایجاد زمینه برای فرهنگ‌سازی حمایت از تولید کالا و خدمات ایرانی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، بر ضرورت فرهنگ‌سازی و ترویج حمایت از تولیدات کالا و خدمات ایران‌ساخت اشاره کرد و گفت: حمایت از تولیدات با کیفیت فناوران ایرانی، یکی از ستون‌های اصلی رشد جامعه استارتاپی و اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود که این نهضت فرهنگی از سال گذشته توسط معاونت علمی و فناوری و با مشارکت سایر نهادها، از طریق تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه‌ها با برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران ساخت آغاز شده است.

ستاری با بیان این‌که ایران‌ساخت با نگاهی تازه تلاش می‌کند فرهنگ استفاده از کالای ساخت ایران را با تکیه بر ابزار فرهنگ و هنر ترویج دهد: اظهار کرد: این جشنواره امسال نیز همچون دوره موفق پیشین با کمک گرفتن از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری جامعه تلاش می‌کند تا مسیر حمایت و توسعه کالای ساخت ایران را هموار و فرهنگ آن را نهادینه کند.

شایسته یادآوری است دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت با هدف تولید محتوا برای حمایت از کالاها، محصولات و خدمات دانش بنیان ساخت ایران و شعار فناوری ایرانی در خمدت کسب و کار ایرانی  از 8  تا 12 اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.