متخصصان داخلی و نخبگان دانشگاه های کشور با کمک توانمندی‌های خود توانستند نیاز کشور به واردات داریورهای الکترونیکی و سروو اکچویتورهای خطی و دورانی را به کشور کاهش داده و نیاز داخلی کشور را بومی سازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت فناوران مکانیک و الکترونیک نصیر (نامیک) که چند سالی است به عنوان یک شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کند و جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان کشور را جذب کرده است، توانسته به همت همین جوانان اقدام به توسعه فناوری مکانیزم‌های دقیق و داریورهای الکترونیکی و تولید اکچویتورهای خطی و دورانی کند.

حرکت تولید شده توسط یک عملگر ممکن است حرکت دورانی پیوسته باشد که از یک موتور الکتریکی (electric motor) می آید یا می تواند جابجایی با یک زاویه ثابت و مشخص شده در موقعیتی خاص باشد که توسط سروموتورها (stepper motors) و یا استپر موتورها (servomotors) تامین می شود.

اکچویتور دورانی

یک اکچویتور دستگاهی مکانیکی است که با تبدیل انرژی (این انرژی می تواند از هوا، الکتریسیته و یا سیالات باشد) و به کمک حرکت دورانی از یک موتور الکتریکی، حرکتی در راستای خط مستقیم ایجاد می کند. از این عملگرها همچنین برای اعمال نیرو نیز استفاده می شود.

در واقع ساده ترین عملگر ها (اکچویتور ها) صرفا مکانیکی است، به شکلی که حرکتی خطی در یک جهت اعمال شده و در جهتی دیگر به حرکت دورانی تبدیل می شود. غالب عملگر ها بصورت الکتریکی تغذیه می شوند و مابقی آنها به کمک نیروهای پنوماتیکی (pneumatic) و هیدرولیکی (hydraulic power) کار می کنند و یا حتی ممکن است به کمک انرژی ذخیره شده درون فنرهایی کار کنند.

اکچویتور خطی

یک عملگر خطی دستگاهی مکانیکی است که با تبدیل انرژی (این انرژی می تواند از هوا، الکتریسیته و یا سیالات باشد) و به کمک حرکت دورانی از یک موتور الکتریکی، حرکتی در راستای خط مستقیم ایجاد می کند. از این عملگرها همچنین برای اعمال نیرو نیز استفاده می شود.

بنابراین عملگرهای خطی که به نام هایی چون اکچویتور خطی (Linear Actuator)، سروو موتورها نیز معروف هستند، برای‌ ایجاد و کنترل حرکت های خطی دقیق یا اعمال نیروی دینامیکی استفاده‌ می شوند.

روی‌ هر عملگر بر حسب نیاز می توان یک‌ سنسور موقعیت (Position Sensor) و یک‌ نیروسنج (‌Load Cell) وجود داشته باشد و عملگر توسط‌ یک‌ کنترل کننده کنترل‌ شود. کنترل‌ کننده‌ قادر است‌ شکل‌ موجهای سینوسی، مربعی و ذوزنقه‌ای را در دو حالت‌ کنترل‌ جابجایی و کنترل‌ نیرو به‌ عملگر اعمال‌ کند.

احمد مشهدی بندانی مدیرعامل این شرکت می گوید: جمعی از نخبگان کشور، اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور از سال 89 گرد هم جمع شدند و به صورت رسمی فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت سامانه های جمع آوری داده با نرخ های مختلف نمونه برداری و طراحی و ساخت سامانه های انتقال داده ( telemetry) آغاز کردند.

این شرکت با هدف توسعه فناوری مکانیزم‌های دقیق و داریورهای الکترونیکی، تولید سروو اکچویتورهای خطی و دورانی و ارائه خدمات در این حوزه توسط متخصصین این تکنولوژی تاسیس شد و با بهره‌مندی از دانش روز دنیا در کنار تجارب موسسین در صنعت و دانشگاه و گردآوری مجموعه‌ای از نخبگان در زمینه‌های طراحی مکانیکی، الکترونیکی و سیستم‌های کنترل، برای اولین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت سروو اکچویتور مکانیزمی دقت بالا شد.

محصولات این شرکت در سه دسته کلی «رایانما»، «مدارات کنترل سامانه سوخت رسانی گاز طبیعی» و «کنتور دیجیتال» تقسیم بندی می شود که در این زمینه محصولاتی چون «طراحی و ساخت شبیه سازهای آزمایشگاهی سامانه های گوناگون صنعتی»، «مونتاژ سامانه های الکترونیکی»، «طراحی و ساخت سامانه های ناوبری» و اتوماسیون و ابزار دقیق» در این شرکت عرضه کرده است.