کاوشگر
خلیج فارس، فصل جدیدی از تحقیقات دریایی و اقیانوسی خود را، برای نخستین
بار در آبهای خلیجفارس و تنگه هرمز به منظور تحقیقات دریایی کشور آغاز
کرده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گشت جامع اقیانوسشناسی توسط شناور "کاوشگر
خلیجفارس، با حضور 12 محقق و پژوهشگر به مدت 6 روز در آبهای خلیجفارس و
تنگه هرمز بهمنظور اندازهگیریهای میدانی در حوزه علوم و فنون دریایی و
اقیانوسی شروع شد و قرار است 24 نقطه از آبهای خلیجفارس و تنگه هرمز
توسط شناور "کاوشگر خلیجفارس"مورد تحقیقات میدانی قرار میگیرد.
ناصر
حاجیزاده ذاکر رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی با اشاره به
برنامهریزیهای صورت گرفته در راستای این گشت تحقیقاتی گفت: در این گشت
تحقیقاتی نمونهبرداری و اندازهگیریهای میدانی با پیشرفتهترین
دستگاههای اندازهگیری، توسط متخصصان زبده در حوزههای زیست دریا، فیزیک
دریا، شیمی دریا، زمینشناسی دریا، علوم جوی، مهندسی دریا و سنجشازدور،
بهمنظور مطالعه بر روی فرآیندهای مختلف دریایی صورت میپذیرد.
رئیس
پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی هدف از برگزاری این گشت تحقیقاتی
را بررسی اکولوژیکی کفزیان و پلانکتونهای منطقه ، کالیبراسیون و اعتبار
سنجی دادههای ماهوارهای، با استفاده از مشاهدات همزمان میدانی، بررسی
میزان آلودگی و سایر ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی مربوط به آب و رسوبات تنگه
هرمز، مطالعات تبادل آب خلیجفارس و دریای عمان عنوان کرد.
حاجیزاده
ذاکر با تاکید بر اهمیت خواندن تحقیقات دریایی در محدوده تنگه هرمز مابین
خلیجفارس و دریای عمان، اظهار داشت: شناخت منطقه دریایی تنگه هرمز که مرز
بین خلیجفارس با دریاهای آزاد است، از اهمیت بسیار اساسی به لحاظ خود
منطقه، تنگه هرمز و شناخت خلیجفارس و همچنین اثرگذاری متقابل بر دریای
عمان و خلیجفارس برخوردار است.
وی بابیان اینکه کاوشگر خلیجفارس فصل
جدیدی از تحقیقات دریایی و اقیانوسی در پژوهشگاه و همچنین بخشهای جامعه
تحقیقات دریایی کشور گشوده است، افزود: با کمک این شناور که مجهز به فناوری
راهبری و تجهیزات میدانی پیشرفته و آزمایشگاههای مدرن است بدون شک شاهد
تحقیقات دریایی گستردهای در حوزه علوم و فنون دریایی، اقیانوسی و جوی
خواهیم بود.
مشخصات بارز کاوشگر خلیجفارس
بر اساس این گزارش، کشتی
کاوشگر اقیانوسپیمای خلیجفارس با 50 متر طول، 10متر عرض و 12 متر ارتفاع و
5.3 متر آبخور و همچنین چهار آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به
مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در
آبهای خلیجفارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند چیزی در حدود 3 هزار مایل
دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند.
پژوهشگاه
ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی طرح ساخت این کشتی تحقیقاتی اقیانوسپیما را
در سال 1388 به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و درنهایت
عملیات ساخت آن طی موافقتنامهای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و
فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز و برای ساخت آن 20 میلیارد تومان اعتبار
توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست
جمهوری تأمین شد.
ساخت این شناور به سازمان صنایع دریایی کشور واگذار و
مقرر شد، کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم
و برخی مشکلات پیشآمده شرکت ایتالیایی از همکاری در این پروژه سرباز زد،
ازاینرو کار طراحی و ساخت کشتی تحقیقاتی کاملاً بومی و توسط محققان داخلی
انجامشده است که با 27 میلیارد تومان هزینه در چهار سال ساخته و 40 درصد
صرفهجویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورد. این شناور تحقیقاتی مجهز به
چهار آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاههای پیشرفته مطالعات
دریایی و اقیانوسی بوده و با شروع بکار آن تواناییهای تحقیقاتی دریایی
ایران در آبهای کشور، منطقه و جهان به نحو قابلملاحظهای افزایش مییابد.
این کشتی تحقیقاتی در صنایع کشتیسازی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی
نیروهای مسلح ساختهشده است.