پرویز کرمی؛ دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در یادداشتی آورده است: تلگرام با همه مزایای آن به دلیل انحصار بودنش برای کشور ما یک خطر برای کسب و کارهای ما محسوب می‌شود. مشابه‌داخلی آن هم اگر یکی باشد باز هم خطر است، باید کمک کنیم که چند پلاتفرم خوب ایرانی در این زمینه فعال شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل یادداشت پرویز کرمی؛ دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی بدین شرح است:

باید بدانیم که نمی‌توانیم جلوی فناوری و نوآوری را بگیریم،نواوری در مسیرپیشرفت در کشور ما نیز ایجاد شده‌است، ما باید با تغییرات عالمانه و عاقلانه برخوردکنیم.در موضوع اخیر پیام رسانها البته نباید فراموش کنیم که هر کاری مزایا و معایبی دارد.

باید مزایای آن را برداریم و معایب آن را رفع کنیم، یکی از معایبی در این وضعیت وجود دارد این است که کسب و کارهای ایرانی و داخلی ما نباید همه اساس تلاش و کارشان را بر روی بسترها و نرم‌افزارهایی بیس آنها خارجی است قرار دهند. همه کارهای ما منوط به تلگرام نیست، ولی در سوی دیگر باید به سمتی برویم که فناوری و نوآوری که جامعه جهانی در اختیارمان می‌گذارد استفاده کنیم.همینطور باید بدانیم  هیچ کشوری امنیت، آزادی و استقلال خویش را متکی وصرفا به فعالیت برخی شبکه‌ها ی خارجی نمی‌کند. برای مثال شرکت تاکسیرانی اوبر در آلمان اجازه فعالیت ندارد، جامعه آلمان خیلی باز است و آزآدی‌های زیادی وجود دارد، ولی اجازه فعالیت به اوبر داده نشد. ماجرا هم صنفی نبود که بگوییم مثلا تاکسیران‌های آلمانی به فعالیت آن شرکت اعتراض کردند.‌ داستان فعالیت اوبر کاملا امنیتی بود و فضای بود که به خط قرمزهای دولت و کشور آلمان نزدیک شده‌بود. ما هم باید حواسمان باشد که تلگرام در فضای آزاد می‌تواند باشد به شرطی که خط قرمزهای نظام و حاکمیت ما را زیر سئوال نبرد.

وقتی در یک فضایی برخی کانال‌هایی تلگرام ترویج خشونت، آتش زدن اموال عمومی و بمب‌گذاری می‌شود، خوب نمی‌توانیم بگوییم که کسب و کار ما بر روی این بستر است و دولت با آن برخورد نکند. درست مثل این است که جنگی در گرفته و ما بگوییم چون ما در آنجا چند کارخانه داریم از خودمان دفاع نکنیم.

به هر روی اگر می‌خواهیم شبکه‌های اجتماعی داخلی در کشور ما در کنار استارت تاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان رشد کنند باید به آنها فضا و میدان فعالیت داده شود. ما مدعی نیستم که نرم افزارهای پیام رسان ما بدون ایراد هستند، ایراد هم دارند حتی خودم در چند نرم‌افزار پیام‌‌رسان ورود پیدا کردم و با مشکل روبه‌رو شدم، ولی باید کمک کنیم که اینها پا بگیرند و قوی شوند. اگر موضوع کسب و کار است باید کمک کنیم که بسترهای داخلی شکل بگیرند، البته پیام رسان‌های داخلی نیز کارشان را شروع کرده‌اند. اخیرا دیدم یک پیام‌رسان داخلی(آی گپ)، یک میلیارد تومان جایزه تعیین کرده برای کسی که بتواند آن را هک کند.

این به نوعی عرض‌اندم کردن پیام‌رسان‌های ایرانی و پیام دادن به رقبا، همکاران و مشتریان است که می‌گوید من تلاشم را می‌کنم. من نمی‌‌دانم که هک می‌شود یا نه، همین که شروع به استقلال و پیام مثبت دادن کرده، خیلی مهم است. شرکت‌های دیگری هم این کار را شروع کرده‌اند.د بدانیم از آن طرف هم مسئولان نظام و حاکمیت در قوه قضاییه، دولت و مجلس پیام می‌دهند که ما مشکلی با آزادی و اطلاع‌رسانی و مسایل مردم نداریم. خط قرمزهایی است که باید رعایت شود.

این موجب نمی‌شود مشکلاتی که در حاکمیت در حمایت از راه‌اندازی این پیام‌رسان‌ها و بسترها وجود دارد، توجیه شود. در یک مقطع زمانی تب فیس‌بوک‌سازی یا تلگرام سازی در ایران بالا می‌گیرد،‌ هزاران مدعی وارد معرکه می‌شوند ولی دریغ از یک خروجی خوب. نباید در فضای کسب و کار انحصار داخلی و خارجی ایجاد شود، انحصار برای فضای کسب و کار آزاد مضر است. د راغالب کشورهای توسعه یافته اجازه شکل ‌گیری انحصار را نمی‌هند، قانون ضد انحصار دارند. در ایران هم باید چنین روشی ایجاد و جلوی انحصار گرفته شود. متاسفانه تلگرام با همه مزایا و خوبی‌هایش یک کار انحصاری بود و این قبل از اینکه قضایای اخیر رخ دهد، مضر بود، هر لحظه امکان داشت که تلگرام سرویس‌هایش را پولی کند، چه کسی پاسخگو می‌شد.

در بین شرکت‌های داخلی هم نباید پیام‌رسان یا نرم‌افزارها و پلات فرم‌های انحصاری داشته‌باشیم. در حوزه تاکسی‌های اینترنتی بارها معاونت علمی ریاست جمهوری در کنار همه حمایتهایش از اینگونه کارها امامخالفت خود را با انحصار در این زمینه اعلام کرد، الان چند شرکت در این حوزه با هم رقابت می‌کنند و هیچ انحصاری وجود ندارد. معتقدم نظام و دولت به هیچ وجه به دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی نیستند، گواه این سخن آزاد شدن اینستاگرام است ولی تلگرام نه، زیرا تلگرام با خط قرمزهای نظام که خیلی هم آشکار و واضح است کنار نیامده‌است. وزارت ارتباطات هم رسما توئیت می‌کند که شما باید کانل‌هایی که ترویج خشونت، بمب گذاری و آتش‌سوزی می‌کند را ببندید، انها بسته نشده، دیگری بازگشایی می‌شود. کدام کشوری اجازه می‌دهد که استقلال، آزادی و امنیتش به مخاطره بیفتد. در ماجرای وال‌استریت، آمریکا همه پیا‌م‌رسان‌ها را مسدود کرد.