ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به منظور ترویج و گسترش حوزه‌های علوم شناختی در فضاهای آموزشی و مراکز دانشگاهی، تلاش می‌کند تا با برگزاری مدرسه‌های علمی تابستانه و پاییزه، فرصت‌ها و بسترهای لازم را برای آشنایی نسل جوان با حوزه های علوم شناختی و علوم اعصاب فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  مدارس علمی تابستانه و پاییزه در سطوح دانش آموزی و دانشجویی با هدف آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با فناوری های نوین شناختی، تقویت کارهای گروهی و تفکر بین رشته ای، برای اجرای پروژه های علمی و با حمایت ستاد علوم شناختی و همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی در نقاط مختلف کشور برگزار می شود.

در این مدارس علمی علاوه بر معرفی علوم اعصاب و علوم شناختی، موضوعات محتلف همچون تشریح عملی مغز انسان ، حس و اداراک، نوروساینس مدل سازی شناختی ، بیماری های عصبی، توانبخشی شناختی و پژوهش در علوم اعصاب و انجام کارهای تیمی مورد توجه قرار دارد.

سینا توکلی دبیر کمیته دانش آموزی ستاد علوم شناختی معاونت علمی در ارتباط با برگزاری مدارس علمی یاد شده گفت: با حمایت های ستاد و همکاری برخی از مراکز علمی و تحقیقاتی، تاکنون هشت مدرسه علمی تابستانه و پاییزی دانشجویی و دانش آموزی در نقاط مختلف کشور با شرکت دانش آموزان و دانشجویان نخبه برگزار شده است. 
توکلی ادامه داد: در این مدارس سعی می شود تا فرصت های لازم در امر ترویج ، گسترس ، تحقیق و شناخت در حوزه های علوم شناختی و علوم اعصاب فراهم و زمینه برای تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان جهت فعالیت د رحوزه های علوم شناختی و علوم اعصاب مهیا شود.

وی معتقد است حمایت های ستاد علوم شناختی سبب شد تا در نتیجه برگزاری مدارس علمی دانشجویی، موضوعات علوم شناختی در اولویت فعالیت های پژوهشی دانشجویان قرار گیرد.

توکلی همچنین بیان کرد: به واسطه برپایی مدارس دانشجویی، انجمن های دانشجویی مغز و شناخت در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فعال شده و پایان نامه های دانشجویی در موضوعات علوم شناختی به رشته تحریر در آمده است که نشان دهنده فعالیت های مثبت و چشمگیر ستاد علوم شناختی در حمایت از برگزاری مدارس تابستانه و پاییزه در کشور است.

دبیر کمیته دانش آموزی ستاد در ادامه ابراز کرد: در نتیجه برگزاری مدارس علمی مرتبط با علوم شناختی و علوم اعصاب، آینده روشنی برای گسترش رشته های حوزه علوم شناختی در جامعه متصور است و نسل های جوان، نخبگان، محققان و دانش پژوهان قادر خواهند بود با حمایت های ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، راهکار های مناسب و مفید را برای اجرای پروژه های تحقیقی، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مرتبط با حوزه علوم شناختی و علوم اعصاب را ارایه دهند و میزان وابستگی ها به خارج  کاهش یابد.

به گفته وی، رشد علمی کنونی در کشور موید تلاش های وسیع در حوزه های مختلف است و اساتید و مختصصان علوم شناختی موفق شدند با برخورداری از حمایت های لازم، دامنه اقدامات و تلاش های خود را افزایش دهند.

وی همچنین بیان کرد: در راستای ترویج و افزایش آگاهی از دانش مغز، اسفند ماه  امسال هفته آگاهی از مغز با اجرای برنامه های متنوع آموزشی در سطح کشور برگزار می شود تا بدینوسیله گامی دیگر در مسیر توسعه و ترویج علوم شناختی در جامعه  برداشته شود.