به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دومین و آخرین نشست رسانه ای فرهاد مهندس پور دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ۵ روز مانده به برگزاری این دوره از جشنواره و با حضور علی اصغر دشتی قائم مقام جشنواره، آروند دشت آرای مدیر بخش بین الملل و حمیدرضا ابک مدیر روابط عمومی جشنواره امروز شنبه ۲۳ دی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
در این نشست ۶ پوستری که توسط رضا فیلی زاده و بر اساس ایموجی های فضای مجازی طراحی شده است، نمایش داده شد.
در ابتدای این نشست کلیپی از هنرمندان مختلف با موضوع دعوت از مخاطب برای حضور در سالن های تئاتر پخش شد.
سپس فرهاد مهندس پور به اصحاب رسانه خیر مقدم گفت و به پاک شدن هوای تهران اشاره کرد. در ادامه آروند دشت آرای به ارائه توضیحاتی درباره بخش بین الملل جشنواره پرداخت و گفت: ۱۶۷ کار را دیدیم که حدود ۲۰ اثر برای اجرا در جشنواره انتخاب شد. هدف انتخاب کارهای بخش بین الملل دعوت از گروه های جوان و خلاقی بود که آثارشان تفکربرانگیز و به نوعی آیینه جامعه خودشان است.
سپس فیلی زاده به ارائه توضیحاتی درباره دلایل طراحی پوستر جشنواره با استفاده از ایموجی های فضای مجازی پرداخت و گفت: در ستاد جشنواره تئاتر فجر جلساتی حرفه ای برگزار کردیم و به این ایده اجرایی رسیدیم. این طراحی جزو نگاه و تجربه من است و یکی از شروطم این بود که طرح پوستر باید ساده باشد. شعار جشنواره گفتمان جامعه تئاتری است و بر اساس حال امروز جامعه ما که گفتگوها در فضای مجازی شکل می گیرد، پوستر جشنواره تئاتر فجر را طراحی کردم.
وی با بیان اینکه قصد بر این بود که پوستر جشنواره حس بصری را به مخاطب ارائه دهد، افزود: طراحی پوستر یک جشنواره با یک تئاتر متفاوت است.
بعد از این سخنان نقدهای متعددی بر نوع طراحی پوستر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر و اینکه پوسترهای طراحی شده در شأن این رویداد بین المللی تئاتر ایران نیست، مطرح شد.
مهندس پور درباره نظر خود نسبت به طراحی این پوستر، به ارائه توضیحاتی مبنی بر اینکه این پوسترها دارای المان نقاب هستند و هدف از این طراحی این بود که برای عموم مردم قابل فهم و درک باشد نه تنها برای خانواده تئاتر، پرداخت.
در ادامه بحثی در خصوص چرایی تغییر سایت فروش بلیت جشنواره مطرح شد که مهندس پور در پاسخ اظهار کرد که مناقصه ای در این زمینه برگزار شد و بهترین پیشنهاد برای این امر پذیرفته شد.
دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره اینکه پیش از این گفته بود که قصدش کوچک کردن جشنواره تئاتر فجر بوده ولی این امر رخ نداده است، یادآور شد: یادم نمی آید که گفته باشم می خواهم جشنواره را کوچک کنم. جشنواره تئاتر فجر یکی از بزرگترین فستیوال های تئاتری در منطقه ای گسترده است. منظور من این بوده که جشنواره به ۲ بخش تقسیم شود زیرا در این فصل حضور کمپانی ها و گروه های خارجی در جشنواره سخت است و زمان برگزاری بخش بین الملل به فصل دیگری موکول شود. همچنین بخش مسابقه ادبیات نمایشی و بخش پوستر و عکس مستقل شود.
وی تأکید کرد: اینکه جشنواره بین المللی تئاتر فجر را بزرگ نگه داریم خوب است چون جشنواره می تواند به قطب فرهنگی تئاتر در منطقه تبدیل شود که البته این کار دشواری است.
مهندس پور با اشاره به اینکه بر رقابتی بودن جشنواره اعتقادی ندارد، متذکر شد: مسابقه برای جشنواره تئاتر فجر امر احمقانه ای است. متأسفانه حتی چهره های حرفه ای و با سابقه تئاتر نیز درخواست حضور در بخش رقابتی جشنواره را دادند و این امر بیانگر این است که هنرمندان بزرگ و کوچک گویا اعتبار اجتماعی خود را با دریافت تندیس جشنواره به دست می آورند.
دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با اشاره به اینکه ۵۰ درصد آثار جشنواره را بخش مرور و ۵۰ درصد آثار را بخش تولیدات تازه تئاتر ایران تشکیل می دهد، اظهار کرد: برای جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر دست دبیر جشنواره برای انتخاب آثار بازتر است زیرا تعداد زیادی از آثار بخش مرور تئاتر ایران در سال آینده، در جشنواره امسال و در بخش تولیدات تازه اجرا شده اند.
وی درباره این موضوع که انتظار از فرهاد مهندس پور به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر بیشتر از حد فعلی بود و همچنین عدولی که دبیرخانه جشنواره از فراخوان منتشر شده این دوره در زمینه تبدیل کردن بخش تئاتر ایران به ۲ بخش داشت، گفت: انتظار خودم بیشتر از خودم بود. در چند ماه گذشته تلاش کردم که عاقل باشم. از فراخوان جشنواره عدول کردیم ولی این حداقل بود و بیشتر از این ها امکان داشت که مهار کار از دست مان خارج شود. سال ها از بدنه اجرایی تئاتر دور بودم و خیلی زود متوجه شدم که نباید دبیری جشنواره تئاتر فجر را می پذیرفتم.
مهندس پور ادامه داد: هر سال به دلیل نداشتن مرامنامه جشنواره، کارها را از نو انجام می دهیم.
وی اظهار کرد: ما فراخوان جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر را نوشتیم ولی آن را منتشر نکردیم زیرا واکنش هایی وجود داشت که عقلانیت در آن ها نیست. جشنواره بیست و سوم تئاتر فجر به عنوان دبیر، بخش مسابقه را کنار گذاشتم ولی جامعه تئاتری آمادگی پذیرشش را نداشت. میزان مطالبات تئاتری ها زیاد است. اگر با آقای مهدی شفیعی نیز که بیشترین آشناییم با او طی همین چند ماه اخیر است نیز صحبت کنید، می بینید که از وضعیت فعلی به ستوح آمده است.
تئاتری ها زیرپای یکدیگر را در پیش مدیرکل هنرهای نمایشی خالی می کنند از این رو مهدی شفیعی نیز خسته شده و به کسی اعتماد ندارد. حتی شرایط به گونه ای است که نسبت به من نیز که از این جشنواره هیچ نفع اجتماعی ندارم، اعتماد ندارداین هنرمند عرصه تئاتر تصریح کرد: تئاتری ها زیرپای یکدیگر را در پیش مدیرکل هنرهای نمایشی خالی می کنند از این رو مهدی شفیعی نیز خسته شده و به کسی اعتماد ندارد. حتی شرایط به گونه ای است که نسبت به من نیز که از این جشنواره هیچ نفع اجتماعی ندارم، اعتماد ندارد.
مهندس پور اعلام کرد که بخشی از بودجه جشنواره ۷ روز پیش توسط دبیرخانه دریافت شده و این روند مالی و بودجه جشنواره، فشار زیادی را وارد کرده است.
وی درباره نحوه انتخاب آثار حاضر در بخش های مختلف جشنواره، اظهار کرد: من در مطلق موارد و انتخاب هایم به اعضای ستاد برگزاری جشنواره و مدیران بخش های مختلف مراجعه کردم و همه مدیران بخش های مختلف جشنواره مستقل بودند. تلاش کردم جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر ایران باشد. درباره کیفیت آثار زیاد سخت گیری نکردم چون کیفیت تولید آثار زمینه هایی را لازم دارد که محیا نیست. برای من در بخش مهمان مهم این بود که نسل های مختلف حضور داشته باشند چون احترام به آدم ها، احترام به تئاتر است.
دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره اینکه آیا آثار بخش بین الملل توسط وی انتخاب شده اند یا به صورت مستقل توسط مدیر بخش بین الملل جشنواره، توضیح داد: دعوتنامه هایی برای گروه های خارجی ارسال شده بود و آثاری متقاضی حضور در جشنواره شده بودند. از میان آثار متقاضی آقای دشت آرای کارهایی را بر اساس کیفیت و شرایط فرهنگی انتخاب کرده و در مقابل من قرار داد تا از میان آن ها انتخاب صورت گیرد. در ادامه از طریق دشت آرای شروع به برقراری ارتباط با گروه هایی کردیم که آثارشان را انتخاب کرده بودیم.
سپس مهندس پور در بخش های مختلف نشست که نقدهایی بر روند انتخاب آثار بخش های مختلف اعم از بخش مسابقه بین الملل جشنواره وجود داشت پرداخت و در خصوص اینکه آیا انتخاب آثار تئاتری از کشورهای همسایه بنا بر تحمیل نگاه سیاسی بوده یا نه، گفت: هیچکدام از انتخاب ها سیاسی نیستند.
در این بخش از نشست منصور نصیری از بازیگران جوان نمایش «دشمن مردم» در جشنواره سی و ششم حضور دارد ولی در بخش رقابتی پذیرفته نشده است، به ذکر دغدغه های خود به عنوان یک جوان تئاتری که عملکرد و زحمات او و همنسلانش دیده نمی شود، پرداخت.