مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف توسـعه صادرات محصولات دانش‌بنیان، در نظر دارند هیأتی متشکل از شرکت های دانش‌بنیان ایرانی را یکم تا پنجم اسفندماه سال جاری به شهر آدیس آبابا کشور اتیوپی اعزام کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اعزام هیات فناوری متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به کشور اتیوپی پیرو سفر دو هیأت از مقامات بازرگانی و فناوری این کشور به ایران صورت می‌گیرد که منجر به انعقاد دو تفاهم نامه صادرات محصولات و فناوری با شرکتهای دانش بنیان ایرانی حوزه سلامت و کشاورزی شد.

«دیدار با مقامات دولتی و وزارت بهداشت اتیوپی»، «برگزاری جلسات با کمیسیون سرمایه گذاری اتیوپی»، «هلدینگ افورت مؤسسات سرمایه گذاری در اتیوپی»، «دیدار با مسوولین وزارت صنایع اتیوپی» و همچنین «برگزاری نشست های رودرو با شرکتهای متناظر اتیوپی»، «بازدید از نمایشگاه بازرگانی آدیس آبابا (بزرگترین نمایشگاه تجاری اتیوپی)» و «بازدید از نمایشگاه تخصصی سلامت آدیس آبابا» از برنامه‌های این سفر است.

کشور اتیوپی با بیش از 104 میلیون نفر جمعیت، پتانسل مناسبی برای صادرات محصولات و فناوری های حوزه دارویی، تجهیزات پزشکی و کشاورزی دارد. هر چند اتیوپی در سال های اخیر دارای نرخ رشد اقتصادی حدود 6% بوده‌است، لیکن حجم تجارت ایران با کشور اتیوپی بسیار پائین و در حدود 2.5 میلیون دلار است.

تحقیقات بازار صورت گرفته حکایت از آن دارد که در حوزه‌های فناورانه «تولید تجهیزات برق و آب»، «فرآوری محصولات غذایی به ویژه روغن خوراکی»، «تجهیزات نوین حوزه دامپروری و مرغداری»، «تولید ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، راه‌سازی و حمل و نقل، لوازم خانگی و ... به روش SKD/CKD»، «تولید منسوجات و پوشاک (با توجه به تولید محلی پنبه و امتیازات دولت اتیوپی برای صنایع مزبور)»، «صادرات و تولید قطعات یدکی» و «صدور لوازم خانگی (یخچال، اجاق برقی، آبگرمکن‌های برقی، مبلمان و تجهیزات اداری و ...)» از جمله زمینه هایی است که در این کشور پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارد.

همچنین از دیگر حوزه های دارای پتانسیل بالای سرمایه گذاری کشور اتیوپی می توان به مواردی چون «احداث پالایشگاه کوچک فرآورده‌های نفتی»، «صدور و یا تولید مشترک داروی‌های انسانی و دام»، «صدور یا تولید تجهیزات پزشکی و بیمارستانی»، «حوزه مخابرات و نرم افزار»، «سرمایه گذاری در حوزه سلامت (احداث کلینیکهای درمانی و بیمارستانهای تخصصی)» و نیز حوزه «فرآوری زباله و پسماند صنعتی (بویژه آب)» اشاره کرد.

شرکت های دانش بنیان حوزه تجهیزات پزشکی، سلامت و کشاورزی می توانند درخواست خود را برای حضور در هیأت اعزامی حداکثر تا تاریخ 30 دیماه به شماره تلفن 88781392 و 88653328 اعلام کنند.