تیمی از محققان ژاپنی در دانشگاه کیئو برای درمان موشی که پاهای عقبی اش به دلیل آسیب نخاعی از کار افتاده بود، از سلول های بنیادی iPS انسانی استفاده کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، دکتر هیدیوکی اکانو محقق این طرح گفت: این اولین بار در جهان بوده است که اثرات درمانی سلول های بنیادی پرتوان القایی اثبات شده است.

وی افزود: در حال حاضر درمان موثری برای آسیب عصبی نخاعی وجود ندارد و استفاده از  سلول های iPS، امیدواری های زیادی را در این زمینه ایجاد کرده است.

در این مطالعه، ۹ روز بعد از آسیب نخاعی۵۰۰ هزار سلول بنیادی عصبی به ۴۰ موش پیوند شد. بعد از یک ماه، ۲۹ موش زنده مانده و قادر به راه رفتن و دویدن بودند.

۱۱ موش دیگر نیز به دلیل بیماری های غیر مرتبط با رویکرد آزمایشی مردند. در حالی که محققین همواره نگران تشکیل تومورهای بدخیم از این iPSCها هستند، هیچ گونه توموری در این موش ها شکل نگرفته است.

دکتر اکانو امیدوار است که با پشت سر گذاشتن مطالعات پیش درمانگاهی و بالینی مربوطه، استفاده از این سلول های بنیادی پرتوان بتواند در آینده ای نزدیک درمانی موثر برای بیماران ضایعه نخاعی باشد.