به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، همکاری گروه‌های مهندسی و فناوری‌های پزشکی و ژنتیک، می‌تواند راه تولید محصولات و ارائه خدمات جدید شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را با هزینه‌های به مراتب پایین‌تر به جامعه هموار کند و از سوی دیگر توسعه و ارزش‌آفرینی برای کشور را به ارمغان بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز توالی یابی ژنوم ایران تحت عنوان «ایرانوم» مهم‌ترین سرمایه کشور در توسعه حوزه ژنوم را نیروی انسانی تحصیل‌کرده دانست و کفت: مهم‌ترین سرمایه برای حرکت پرشتاب در مسیر توسعه زیست‌فناوری و حوزه‌های مهمی چون ژنوم، نیروی انسانی خلاق و کارآمدی است که می‌تواند هزینه‌های تولید محصولات وخدمات این حوزه را چندین برابر کاهش دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان به ظرفیت  نیروی انسانی ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و  ادامه داد: بسیاری از نخبگان ایرانی فعال شرکت‌های صاحب‌نام بین‌المللی یا دانشگاه‌های معتبر دنیا در حوزه ژنتیک پیشرو و اثرگذارند و تعدادشان کم نیست، می‌توانند زمینه‌ساز تحول این حوزه باشند. همین نیروی انسانی توانمند، مهم‌ترین وجه تفوق و برتری نسبت به دیگر کشورهایی است که علی‌رغم هزینه‌های کلان، در توسعه مرزهای دانش موفقیت چندانی نداشته‌اند.

تحول اساسی با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها

ستاری به شرکت‌هایی که می‌توانند با استفاده از ظرفیت عظیم این حوزه، ارزش افزوده قابل توجهی تولید کنند اشاره کرد افزود: شرکت‌های ثروتمند و موفق این حوزه گرچه تا همین چند سال اخیر وجود خارجی نداشتند اما اکنون جزو توانمندترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های دنیا به شمار می‌روند و توانسته‌اند کیفیت و استانداردهای عرصه پزشکی را به شکل حیرت‌آوری بهبود ببخشند.

وی با بیان این‌که رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها زمینه‌ساز توسعه فناوری‌های نوین مانند زیست‌فناوری و  پزشکی می‌شود ادامه داد: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به حوزه فناوری‌های پزشکی و ژنتیک، می‌تواند راه ورود نوآوری به تولید محصولات و خدمات با هزینه‌های به مراتب پایین‌تر به جامعه هموارکند و از سوی دیگر توسعه و ارزش‌آفرینی برای کشور را به ارمغان بیاورد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با اشاره به این که حوزه پزشکی مبتنی بر فرد به عنوان یکی از حوزه‌های آینده‌ساز و راهگشا در حوزه پزشکی است، افزود: ایجاد زیرساخت‌ها و حمایت از حوزه پزشکی فردی یکی از اولویت‌های جدی معاونت علمی و فناوری است و در این راستا مرکز طرح های کلان ملی فناوری ، ستادهای توسعه زیست‌فناوری و سلول های بنیادی این معاونت به طور جدی حمایت از نوآوری و پژوهش‌های مرز دانش این حوزه را دنبال می کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به انعقاد قرارداد با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فرد محور اشاره کرد و گفت: قراردادهایی با دانشگاه ها و همچنین مراکز تحقیقاتی از جمله پژوهشگاه رویان در این زمینه منعقد شده است.

توسعه مرزهای دانش‌ با نزدیک شدن علوم و فناوری‌ها به یکدیگر

وی با بیان این‌که مرزهای میان علوم برای ایجاد و توسعه فناوری‌های پیشرفته از جمله پزشکی و ژنتیک از میان برداشته شده است افزود: با همگرایی علوم و گسترش مرزهای دانش، حوزه‌های گوناگون علوم فناوری از جمله ژنتیک، پزشکی، سلول‌های بنیادی و مهندسی بیش از پیش به یکدیگر نزدیک‌ شده‌اند و فاصله‌های دانشگاهیان و فناوران حوزه‌های گوناگون و محدودیت‌ها برای نقش‌آفرینی آنان در خلق نوآوری‌های جدید از میان برداشته شده است.

رئیس ستاد توسعه فرنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، ضرورت توجه جدی به حوزه‌های نوین فناوری به خصوص پزشکی و ژنتیک را یادآور شد و اظهار کرد: آینده پزشکی در دستان حوزه ژنتیک و آینده در گروی توسعه فناوری‌های نوین است. کم توجهی و اولویت قرار ندادن این حوزه موجب می‌شود آیندگان ما را به واسطه این کم توجهی ملامت کنند و بنابراین باید زیرساخت لازم برای فعالیت جوانان در این حوزه از مقاطع پایین تحصیلی شکل بگیرد.

ستاری، با اشاره به ظرفیت این حوزه برای تولید اشتغال، بازارسازی و ایجاد ارزش افزوده مولد افزود: تجهیزات و دانش فنی در حوزه پزشکی نوین و همچنین زیست فناوری به سرعت در حال پیشرفت است که این واقعیت، لزوم ورود فناوری‌های نو و ایده‌های جدیدتر برای حرکت هم‌پای کشورهای پیشرو در این حوزه را ایجاب می‌کند.