ماهنامه «دانش بنیان» در جدیدترین شماره خود که ویژه آذرماه 1396 منتشر شده، باز هم نگاهی جدی و ویژه به سرمایه گذاری جسورانه در ایران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برای تحقق برنامه های زیست بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان، عوامل متعددی دست اندرکارند. در این میان، سرمایه گذاری جسورانه و خطرپذیر نقشی مهم و انفکاک ناپذیر از این مقوله دارد. پس در شرایط کنونی، هر چه به این موضوع بپردازیم، سریع تر به اهمیت ماجرا پی خواهیم برد. ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی «دانش بنیان» نیز در بیست و سومین شماره خود، پرونده ای ویژه درباره سرمایه گذاری جسورانه در ایران در کنار مطالب متنوع خود ارائه کرده است.

زیست بوم شریف

«نسل جدید سوداهای دیگری در سر دارند. آنها نه از دلت کار می خواهند و نه چشمشان به دست و جیب دولت است تا یارانه بارانشان کند. آنها متوقعند تا دولت سیاستگذاری کند و تسهیل گری و زمینه زیست بوم فناوری را فراهم آورد.» این جملات، بخش هایی از یادداشت پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «دانش بنیان» با تیتر «زیست بوم شریف» در بیست و سومین شماره این نشریه است. او در ادامه آورده است: «دولت شرایطی بسازد تا شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها بتوانند با آزادی عمل کار کنند، ایجاد اشتغال کنند، ثروت بسازند و در راه توسعه و آبادانی کشور قدم های موثر بردارند. کافی است به نسل جدید میدان دهیم تا با تولید کالا و خدمات دانش بنیان یا ارائه خدمات نوین کارآفرینی کند و دانش و تکنولوژی را در راه تولید ثروت به خدمت گیرد.»

ظهور مشاغل جدید

اما محمد صفدری دانش آموخته ایرانی دانشگاه برکلی آمریکا هم پای گفت وگو با «دانش بنیان» نشسته و صحبت های جذاب و خواندنی برای مخاطبان این ماهنامه ارائه کرده است. او که در رشته ریاضی تحصیل و فعالیت داشته است در این گفت وگو اظهار می کند: «علوم داده، نیاز جوامع جدید است و از طرفی در ایران کمابیش بکر است و ظرفیت های بسیاری دارد، ولی برای اشتغال ابتدا باید متناسب با نیاز بازار کار دانشجو پذیرفته شود و اگر بخش زیادی از دانش آموختگان علوم پایه موقعیت شغلی ندارند، به دلیل پذیرش حساب نشده دانشگاه هاست.»

سرمایه های نترس

در بخش دیگری از «دانش بنیان» بیست و سوم، پرونده ای درباره اهمیت، چالش ها و آینده سرمایه گذاری جسورانه در ایران آمده است که به کار همه آنهایی که در پی کارآفرینی هستند، می آید. رضا زرنوخی رییس هیئت مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر ایران پای گفت وگو با «دانش بنیان» نشسته و گفته است: «دولت بخشی از ریسک سرمایه گذاری را پوشش دهد».

محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل یک شرکت سرمایه گذار هم معتقد است: «سازمان علمی و فناوری به مثابه سیاستگذار استراتژیک اقتصاد دانش بنیان باید باشد.»

مهرناز حیدری دبیر انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر کشور نیز در گفت وگو با «دانش بنیان» اظهار کرده است: «سرمایه گذاری خطرپذیر نیازمند قانونگذاری است.»

مهدی دیلم صالحی مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری زیست فناوری هم در این پرونده، ابراز کرده است: «وام دادن به شرکت های نوآور، خطاست.»

اینترنت اشیاء

بله؛ اینترنت اشیاء! ظاهرا موضوع جدید و کمترشناخته شده ای ست. اما به سرعت دارد دنیا را تسخیر می کند. در کشور ما هم هستند سازمان ها یا شرکت ها یا افرادی که به این موضوع می اندیشند و کارهایی هم انجام می دهند. مهراد معین مدیرعامل یک استارتاپ ایرانی است که در حوزه هوشمندسازی منازل و اینترنت اشیاء فعالیت می کند. او نکته های جالبی را در گفت وگو با «دانش بنیان» مطرح کرده است: «در همه جای دنیا مرسوم است که صندوق های جسورانه، روی یک کسب و کار خطرپذیر سرمایه گذاری می کنند که نتیجه آن می تواند سود کلان باشد یا اینکه هیچ سودی را کسب نکند. به همین خاطر سرمایه گذاری پرخطر است. متاسفانه در ایران این سرمایه گذاران خطرپذیر حاضر نیستند هیچ خطری را بپذیرند. ماحدود شش ماه درگیر پیدا کردن یک سرمایه گذار بودیم و حتی آنقدر ناامید شدیم که به انحلال پروه فکر کردیم. سرمایه گذاران سوالاتی می پرسیدند و مدارک و اسنادی را از ما می خواستند که موفقیت صددرصدی این ایده را به آنها اثبات کند. اگر ما به موفقیت صددرصدی خود با اسناد و مدارک واقف بودیم، قطعا به جای سرمایه گذار از وام های بانکی استفاده می کردیم.»

اما در بخش های دیگری «دانش بنیان» بیست و سوم، گزارش ها، گفت وگوها، یادداشت ها و اخبار متنوع و متعدد دیگری نیز ارائه شده است که با نصب نرم افزار کدخوان بر روی موبایل های هوشمندتان، می توانید از فیلم ها، عکس ها، صداها و متن های تعبیه شدن در این ماهنامه، بهره مند شوید.

بیست و سومین شماره ماهنامه «دانش بنیان»، به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه آذرماه 1396 منتشر شده است.