محققان موفق شدند با گسترش ابعاد قابلیت‌های واقعیت مجازی به مدیریت بلایای طبیعی برای ساکنین به‌گونه‌ای‌ بپردازند، تا آموزشات لازم به آن‌ها در هنگام بلایای طبیعی داده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در راستای گسترش ابعاد قابلیت‌های واقعیت مجازی،  محققان مایکروسافت اعلام کردند موفق به ساخت فناوری شده‌اند که فضای داخلی هر ساختمان هنگام وقوع بلایای طبیعی را برای ساکنان بازسازی می‌کند . به اعتقاد آنان چنین فرایندی به ساکنان خانه آموزش می‌دهد در مواقع بروز بلایای طبیعی مانند زلزله یا سیل چه اقداماتی انجام دهند.

این گروه با استفاده از یک ربات متحرک و مجهز به حسگر طیفی لیزری، دوربینRGB عمقی و دوربین تصویربرداری پانورامیک ۴K فضای داخلی ساختمان‌ها را در واقعیت مجازی بازسازی می‌کنند. نخست ربات متحرک اشیای داخل خانه را به‌طور جداگانه اسکن می‌کند. در مرحله بعد ساختمان و وضعیت اشیای داخل آن هنگام وقوع رویداد در هدست واقعیت مجازی بازسازی می‌شوند. این روند کمک می‌کند فرد به‌طور ایمن موقعیت‌های خطرناک را تجربه کند.

به اعتقاد محققان چنین آموزشی در صورت حدوث واقعی رویداد تأثیر زیادی در کاهش تلفات و خسارت‌های جانی دارد.

به‌هرحال محققان مایکروسافت تصمیم دارند،  در مرحله بعد با کمک واقعیت مجازی و نقشه سه‌بعدی داخل ساختمان‌های پیچیده مانند کتابخانه و موزه‌ها، آزمایش‌هایی در مقیاس بزرگ‌تر انجام دهند.

بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی،  د ر راستای پیشرفت و توسعه و نزدیک شدن به پیشرفت‌های جهانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.