برای بسیاری از افراد، نخستین گام‌های انسان روی سطح کره ماه، یک پیروزی شکوهمند در عصر مدرن محسوب می‌شود. این دستاورد، ارزش بسیار بالایی دارد و تا زمانی که انسان روی سطح مریخ فرود می‌آید، از ارزش آن کاسته نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اگرچه ایالات متحده‌ی آمریکا بیشتر تمرکز و توان خود را به سیاره‌ی سرخ معطوف کرده است؛ اما کشورهای دیگری نظیر چین، قصد دارند مجدداً به ماه بازگردند تا اکتشافات بیشتری در آن‌جا انجام دهند.

در سال جاری میلادی، برنامه‌ی اکتشاف ماه کشور چین (CLEP) که معمولاً با نام Chang"e شناخته می‌شود، در نظر دارد که مأموریت Chang"e ۴ را به سمت ماه پرتاب کند. پیش‌تر در قالب همین پروژه، دو مدارگرد و یک ماه‌نشین به ماه ارسال شده بودند و اکنون چینی‌ها در نظر دارند اثرات گرانش ماه را بر حشرات و گیاهان بررسی کنند و به مطالعه‌ی ویژگی‌های زمین‌شناسی ماه بپردازند.

مأموریت Chang"e ۴ در ماه ژوئن توسط راکت لانگ مارچ ۵ به سمت ماه پرتاب می‌شود که یک مدارگرد تقویتی را به همراه خواهد داشت. شش ماه پس از رسیدن این مدارگرد به نقطه لاگرانژی L۲ ماه-زمین، آژانس فضایی چین ماه‌نشین و ماه‌نورد را به فضا پرتاب خواهد کرد. ماه‌نشین، یک جعبه‌ی آلومینیمی را که در آن دانه‌های گیاهی و حشرات زنده قرار دارند، به همراه خواهد داشت تا برای بررسی در شرایط خاص ماه مورد استفاده قرار گیرند.

ژانگ یوانکسون، طراح ارشد جعبه آلومینیمی، می‌گوید در این جعبه، موادی نظیر سیب زمینی، گیاه رشادی گوش‌موشی (آرابیدوپسیس) و تخم‌های کرم ابریشم قرار داده می‌شوند.

پس از آن‌که کرم‌های ابریشم از تخم‌ها بیرون آمدند، کربن دی‌اکسید تولید می‌کنند و این در حالی است که سیب زمینی‌ و گیاه رشادی گوش‌موشی طی فرآیند فتوسنتز، اکسیژن تولید می‌کنند. در صورت وقوع این اتفاق، گیاهان و کرم ابریشم می‌توانند یک اکوسیستم ساده را روی ماه ایجاد کنند.

گیاهان و حشرات می‌توانند یک اکوسیستم ساده را در ماه ایجاد کنند

یکی از دلایلی که حشرات و گیاهان را به ماه ارسال می‌کنند، این است که جوانب کار برای انسان‌هایی که قرار است در آینده به ماه بروند و زندگی یا کار کنند، سنجیده شود. گرانش ماه تنها ۱۶ درصد گرانش زمین است و هنوز مشخص نیست که ارگانیسم‌های زمینی بتوانند در ماه رشد کنند یا زنده بمانند.

قرار است که ماه‌نشین، در حوضه قطب جنوب-آیتکن ماه فرود آید؛ زیرا بسیاری از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که این مکان، برای توسعه‌ی یک پایگاه، شرایط مناسبی دارد. با شناختی که از چگونگی جوانه زدن و رشد گیاهان در ماه و همچنین چگونگی رشد و زنده ماندن حشرات در آن شرایط سخت به‌ دست می‌آوریم، می‌توانیم خود را برای زندگی احتمالی در ماه آماده کنیم.

علاوه بر این‌، آزمایش‌ها نشان داده‌اند که گرانش ضعیف ماه می‌تواند اثرات منفی روی بدن انسان داشته باشد. هر انسانی که روی سطح ماه پیاده‌روی می‌کند، برای جلوگیری از اثرات مخرب گرانش ضعیف ماه، باید تجهیزات ویژه محافظتی بر تن کند؛ اما افرادی که برای مدت‌زمان طولانی در پایگاه مستقر هستند، ممکن است با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شوند که به‌مراتب مخرب‌تر خواهند بود. بررسی چگونگی واکنش گیاهان و حشرات در این شرایط خاص، به ما کمک می‌کند خود را برای سفرهای آینده به ماه آماده کنیم.

برخی از کشورها مریخ را به‌عنوان مقصد سفرهای فضایی خود انتخاب کرده‌اند؛ اما ماه هنوز هم یک مقصد باارزش به شمار می‌رود که می‌توان برای پژوهش‌های آینده‌ی فضایی، از آن استفاده کرد.

شرایط خاص ماه و نزدیکی نسبی آن به زمین، باعث می‌شوند که این همسایه‌ی زیبا به یک آزمایشگاه مناسب برای کاوش جهانی فراسوی زمین تبدیل شود. دانشمندان می‌توانند به کمک تجربه‌هایی که از سفر به ماه به دست می‌آورند، سفرهای ما به اعماق کیهان را به واقعیت نزدیک‌تر کنند.