عکس‌هایی که می‌بینید مربوط به یک فیلم سینمایی نیست. این افراد "سرگئی پروکوریف"، "الکساندر گرست" و "سرینا اونون-چنسلور"، فضانوردان ناو سایوز ام.اس-9 هستند که خود را برای سفر به فضا آماده می‌کنند.آنها باید یاد بگیرند در شرایطی که ایستگاه فضایی بین المللی احیانا دچار آتش‌سوزی و یا نشت گاز سمی شده و هوای داخل ایستگاه قابل تنفس نیست، چطور با این اتفاق مقابله کنند و یا  جان خود را نجات دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با توجه به اینکه تاکنون چند بار در ایستگاه‌های فضایی آتش‌سوزی رخ داده و یا به دلیل نشت گاز هوای داخل ایستگاه مسموم شده است، فضانوردان می‌آموزند که در چنین شرایطی چطور عمل کنند و آتش‌سوزی را خاموش و یا از نشت گاز جلوگیری کنند.

در این عکس‌ها در حقیقت سه سرنشین سایوز ام.اس-9 در حال دادن امتحان به کارشناسان مرکز آموزش فضانوردان هستند و گام به گام کارهای آنها غیر از آنکه ثبت و ضبط می‌شود، با نظارت مربیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در این عملیات که چند روز پیش انجام شد، آنها چند سناریوی مختلف داشتند. در مرحله اول نشان دادند اگر در ایستگاه آتش‌سوزی رخ دهد، قدم به قدم چه کارهایی را باید انجام دهند. تمام کارها بازسازی شد و آموزشیاران به دقت کارهای آنها را تحت کنترل و ارزیابی قرار دادند.

فضانورد "سرگئی پروکوریف"، "الکساندر گرست" و "سرین اونون -چنسلور" موفق به خاموش کردن یک آتش‌سوزی در بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند، پس از آن آنها هوای داخل ایستگاه را بازسازی و وضعیت عادی را برقرار کردند.

در تمرین دوم آنها در موقعیتی قرار گرفتند که آتش‌سوزی قابل کنترل نبود، بنابراین ادامه حضورشان در ایستگاه غیرممکن بود، به همین دلیل آنها باید به فوریت آماده ترک ایستگاه شده و با پناه بردن به سفینه سایوز خود را برای بازگشت به زمین آماده می‌کردند. در این مرحله، خدمه در حالی که ماسک گاز زده‌اند، لباس فضایی خود را پوشیدند و بعد از فرار به داخل سفینه، آن را از ایستگاه جدا کردند که بخش نهایی تمرین در شبیه‌ساز ناو سایوز مرکز آموزش فضانوردان صورت گرفت.

در پایان کار، گروه مربیان مرکز آموزش، از کار هماهنگ و همکاری خوب فضانوردان در مواقع اضطراری راضی بودند و از آنها به خاطر این کار دقیق و خوب قدردانی کردند.

ناو کیهانی سایوز ام.اس-9 قرار است روز 6 ژوئن 2018 به فضا پرتاب شود و تا نوامبر 2018 در مدار زمین خواهد بود.