هیچ یک از ما نمی‌دانیم جهان آینده با توسعه انواع فناوری‌ها چطور خواهد بود، فناوری‌هایی که هر یک بر زوایایی از زندگی بشر تاثیر می‌گذارد. در این میان هوش مصنوعی از فناوری‌هایی است که آن را عامل تغییر و تحول در قرن 21 می‌دانند. اما مردم به چه میزان با این فناوری آشنایی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، هوش مصنوعی فناوری که بسیاری آن را عامل تغییر در قرن 21 می دانند به گونه ای که زندگی انسان از زوایای گوناگون همچون اقتصاد، فرهنگ، سیاست و حتی ذهن ها تحت تاثیر این فناوری دگرگون می شود. اما مردم چه میزان آگاهی از فناوری با این همه اهمیت دارند؟ چقدر آمادگی برای رویایی در آینده با این فناوری وجود دارد؟

برای پاسخ به این پرسش به میان مردم آمدیم تا میزان آشنایی آنها با این فناوری را بدانیم. نخستین سوال را یکی از دانشجویان دانشگاه تهران پاسخ داد و درباره میزان آشنایی اش با هوش مصنوعی اظهار کرد: هوش مصنوعی سسیستم هایی هستند که رفتارهای هوشمندانه از خود نشان می دهند و حتما نیاز نیست که در قالب یک ربات باشد بلکه یک الگوریتم کامپیوتری نیز می تواند نمادی از هوش مصنوعی باشد و توسعه آن اگر کنترل شده باشد برای انسان نه تنها ضرری ندارد بلکه در حوزه های مختلفی باعث پیشرفت و بهبود زندگی انسان می شود.

اما جواد محمدی هوش مصنوعی را فناوری دانست که به کمک آن ماشین های هوشمند قدرت محاسبه و بروز احساسات را دارند و در عین حال که می تواند عاملی برای پیشرفت محسوب شود در آینده ای دور این ماشین های هوشمند غیر قابل کنترل شده و تهدیدی برای انسان محسوب می شوند.

مخاطب دیگری نیز گفت: هوش مصنوعی الگوریتم های تصمیم گیری است که در قالب زبان های برنامه نویسی نوشته می شود و از آنجایی که به مرز توانایی انسان نمی توان رسید بنابراین توسعه این فناوری تهدیدی برای انسان محسوب نمی شود و فناوری با گذشت زمان کمک های زیادی به انسان می کند.

از نظر فرد دیگری در حال حاضر هوش مصنوعی در مراحل بسیار ابتدایی است و تا زمان های دور خطری مثل نابودی انسان را تهدید نمی کند. اما با توسعه آن شغل هایی از بین می روند و این به بشر اجازه می دهد که وقت بیشتری را صرف خلاقیت و ایجاد شغل های جدید کند. چنانچه بسیاری از شغل های دیروز امروز وجود ندارند و شغل های جدیدی ایجاد شدند شاید در آینده نیز شغلی همچون راننده تاکسی را نداشته باشیم ولی مسلما شغل های جدیدتری ایجاد می شوندکه بیشتر از پتانسیل فوق العاده مغز انسان استفاده می کند و این مسئله باعث پیشرفت بیشتر بشر می شود.

افراد زیادی تعاریف مشابه موارد بالا را بکار بردند و در این میان افراد موافق و مخالف توسعه این فناوری به یک اندازه بودند البته افراد بسیاری هم بودند که با واژه هوش مصنوعی اصلا آشنایی نداشتند و تعدادی نیز تعریف درستی از آن نداشتند. بسیاری از افراد عادی هیچ تعریف قابل ارائه و دانشی از هوش مصنوعی نداشتند و البته تعدادی هم هوش مصنوعی را محدود به ربات ها می دانستند و آن هم به دلیل فیلم های هالیودی بود که تماشا کرده بودند.

بنابراین نیاز است فرهنگسازی بیشتری در این زمینه انجام شود و با این فناوری که دنیا به سرعت در حال پیشرفت در آن است و تاثیرات بی شماری بر زندگی انسان می گذارد افراد آشنایی بیشتری داشته باشند. همچنین اطلاعات مردم باید درست و دقیق باشد. پیش بینی می شود با استفاده از این فناوری در چند سال آتی، ظاهر شهرها و امکانات زندگی مان بسیار متحول شود بنابراین به همین میزان نیز نیاز است آگاهی و دانش مردم نیز از این فناوری بالا رود تا قدرت مواجه با این فناوری که بر زوایای گوناگون زندگی انسان تاثیر می گذارد فراهم شود. به عنوان مثال در حوزه امنیت سایبری، در گذشته انسان ها با استفاده از قوانینی امنیت سایبری را تامین می کردند و هکرهای انسانی سعی در شکستن آن داشتند. اما با دسترسی هکرها به فناوری هوش مصنوعی نوین، انتظار می رود امنیت سایبری مورد تهدیدی فرا انسانی قرار گیرد که در این صورت، چاره ای جز مجهز شدن به دانش هوش مصنوعی نوین برای امن ماندن وجود نخواهد داشت.

تاریخ نشان داده کشورهایی که تعلل می کنند، از فرصت ها به خوبی استفاده نمی کنند بدین ترتیب باید تغییرات را پذیرفت. در هر صورت هوش مصنوعی به آرامی در حال ورود به زندگی هایمان است و سرعت تاثیر آن بر روی حوزه های مختلف علم و فناوری بالا است، پیشرفتی که در حوزه هایی مزیت و در برخی نیز شاید تهدید محسوب شود مردم باید برای رویارویی با این فناوری آماده شوند.

درست که نمی دانیم جهان آینده چطور خواهد بود. این سوالی است که پاسخی برای آن وجود ندارد. اما بی شک آینده ما شگفت تر از رویای ما است و در مسیر اندیشه تک تک ما در حال شکل گیری است.