معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: دولت‌ها در پژوهش‌های بخش تجاری و کاربردی نقش راهبری و تسهیل‌گری ایفا می‌کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، دانشگاهیان به خوبی می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در نشست نخبگانی فناوری اطلاعات در قوه قضائیه گفت: به واسطه فرهنگ اقتصاد نفتی اجازه بروز خلاقیت و نوآوری را در اقتصاد و کارآفرینی و به تبع آن در پژوهش سلب کردیم، اما این روند طی سال‌های اخیر و با جایگزین شدن تدریجی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری در آستانه تغییر است.

وی افزود: فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان اکنون زمینه‌ای فراهم کرده است تا جوانان خلاق و کارآفرین بتوانند استارتاپ‌های خود را یاجاد کنند و ضمن کارآفرینی و درآمدزایی درخور توجه در اندک‌زمان، نقش خود را در سپهر اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کنند.

نقش‌آفرینی بخش دولتی در حمایت از پژوهش

ستاری با تأکید بر ضرورت عدم ورود بخش خصوصی به حوزه پژوهش‌های تجاری و ایجاد زمینه بروز خلاقیت‌های پژوهشی برای بخش خصوصی گفت: دولت‌ها می‌بایست به عنوان راهبر و نه مجری پژوهش‌های تجاری و کاربردی نقش‌آفرینی کنند و پژوهش‌هایی که قرار است به حل مشکل یا ارائه خدمتی جدید بپردازند، باید توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتا‌ها، دانشگاهیان و فعالان بخش خصوصی صورت بگیرد.

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ، با بیان این‌که زیست بوم کارآفرینی بزرگ‌ترین زیرساخت بازگشت دانشگاهیان و پژوهشگران نخبه ایرانی به کشور است، عنوان کرد: با ترویج فرهنگ توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اصلاح رویکرد عمومی به سوی نوآوری و کارآفرینی، در آینده‌ای استارتاپی‌ها، به بزرگ‌ترین کسب و کارهای جامعه بدل خواهند شد.

استقبال جامعه از استارتاپی‌ها

ستاری، اقبال عمومی جامعه نسبت به شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای استارتاپی به خصوص در حوزه خدمات را به دلیل توانمندی این کسب و کارها در پر کردن خلأ خدمات کیفی و سازگار با شرایط جامعغه دانست و گفت: مردم به خوبی از استارتاپ‌ها به خصوص در حوزه خدمات استقبال کردند، زیرا به کمک نوآوری این استارتاپ‌ها، خدمات مورد نیاز خود را با چالش اندک، هزینه پایین و کیفیت بالا دریافت می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، شفافیت را یکی از مؤلفه‌های اصلی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌ها دانست و افزود: کسب و کارهای خلاق بیش از هر زمان دیگر شفافیت را برای مشتریان به ارمغان آورده‌اند و راه‌کار کاهش معضلاتی همچون قاچاق کالا، خروج ارز به واسطه واردات و حمایت از تولید ملی و ایران ساخت در کنار کاهش مشکلات مالیاتی، تعزیراتی و گمرکی حمایت و ایجاد زمینه برای رشد استارتاپ‌ها است.

وی ادامه داد: کسب و کارهای فناورانه حقوق شهروندی نیز نقش‌آفرین هستند به طوری که یک خریدار از دوردست‌ترین نقطه کشور، می‌تواند کالا یا خدمات مورد نیاز خود را با قیمت و کیفیتی هم‌تراز پایتخت و مراکز دسترسی عمده دریافت کند.

ستاری اضافه کرد: عمده استارتاپ‌های موفق از وام دولتی بهره نجسته‌اند و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیشرفت کرده‌اند.