مشکلات زیست محیطی که زباله‌ها ایجاد می‌کنند موضوع مهمی است که ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برای حل آن با شناسایی شرکت‌های فناور فعال قصد بومی‌سازی فناوری نیروگاه‌های تبدیل پسماند را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با توجه به مشکلات و معظلات زیست محیطی کشور به واسطه وجود زباله ها و پسماندها ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی در نظر دارد فناوری نیروگاه های تبدیل پسماند از جمله زباله سوز را در کشور بومی سازی کند. در این راستا نیز طی فراخوانی از کلیه شرکت های توانمند و فعال در بخش های مختلف این حوزه همچون مشاوره، طراحی مهندسی نیروگاه ها، تجهیزات توربین بخار، کندانسور خنک کننده هوا، تصفیه آب، کمپرسور هوا، خشک کن، کوره نسوز، بویلر، شیرآلات، ژنراتور نصب و راه اندازی دعوت شد تا توانمندی خود را به ستاد اعلام کنند تا زمینه برای ایجاد بانک اطلاعاتی از توانمندی ها و نیازهای کشور، ایجاد شبکه شرکت ها و ایجاد شرکت های دانش بنیان فراهم شود.

بر این اساس بیش از ده شرکت دانش بنیان در این حوزه شناسایی شدند و آمادگی خود برای بازدید و ارزیابی تخصصی اعلام کردند که می توان به ماشین سازی نیروی محرکه (قزوین)، پژوهشکده صنایع شیمیایی(کرج)، سازه پردازی ایران، سرمایه گذاری انرژی تجدید پذیر پگاه، طراحان انرژی هوشمند آینده ساز و کومین زاد یدک اشاره کرد. البته اررزیابی شرکت های دیگر نیز در آینده ای نزردیک محقق می شود. این اقدام را باید گامی برای حل معضل پسماند و مشکلات ناشی از آن در کشور دانست.