بیرنگ با اشاره به اینکه تاکنون 907 نفر از محققان و متخصصان خارج از کشور بازگشته‌اند، گفت: از این تعداد 106 نفر در 20 دانشگاه برتر دنیا از جمله هاروارد، استنفورد، برکلی و ... تحصیل کرده‌اند.

علی‌مرتضی بیرنگ؛ قائم مقام در امور بین الملل معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه این دفتر در سال 1392 با دستور رئیس بنیاد ملی نخبگان راه‌اندازی شد، گفت: استفاده از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان خارج از کشور در چرخۀ خدمت‌رسانی به جامعه و چرخش مغزها بدون اصرار بر بازگشت فیزیکی، مهمترین هدف این دفتر است.

وی افزود: در طول مدت گذشته تلاش شد بدون استفاده از فعالیت های تبلیغاتی و رسانه ای، اعتمادسازی لازم انجام شود که در این مهم از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد نیز استفاده شد.

بیرنگ بروکراسی پیچیدۀ تأیید مدرک تحصیلی، مشکلات جذب در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، مسائل مربوط به خدمت نظام‌وظیفه، عدم آشنایی متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور با آخرین  وضعیت و دستاوردهای حوزه تخصصی خود در کشور را از مهمترین چالش‌ها و موانع برای حضور فعال متخصصان و کارآفرینان در کشور دانست.

وی با اشاره به نقش مهم سیاست‌های تشویقی، بیان داشت: در ابتدای کار این دفتر، تنها متخصصان و دانش‌آموختگان 400 دانشگاه برتر دنیا می‌توانستند درخواست خود را جهت همکاری با مراکز داخلی ثبت کنند (هیچ یک از دانشگاه¬های کشور در بین 400 دانشگاه برتر جهان قرار ندارد) اما از ابتدای سال جاری تنها افرادی می‌توانند در سامانه درخواست همکاری دهند که در 100 دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده باشند و یا اساتیدی که در 200 دانشگاه برتر دنیا تدریس کرده‌اند و یا محققانی که در شرکت‌های بین‌المللی های‌تک فعال بوده‌اند.

قائم مقام در امور بین الملل معاون علمی و فناوری رئیس جمهور یادآور شد: سال ابتدایی حضور متخصصان و محققان غیرمقیم در کشور بسیار حساس است چراکه در این سال، افراد فعالیت تحقیقاتی خود را متوقف کرده‌اند، تأیید مدرک دانشگاهی آنان و مراحل جذب در پیچ ‌وخم بروکراسی اداری قرار دارد، درآمد مالی نداشته و با چالش‌هایی مانند خدمت سربازی نیز روبرو می‌شوند؛ به همین دلیل بنیاد ملی نخبگان برنامه‌های خود را روی سال اول حضور این افراد در کشور متمرکز کرده است.

وی افزود: با اقدامات انجام‌شده و تسهیلات اعطایی، در همان سال اول، افرادی که بخواهند در دانشگاه و مراکز علمی-تحقیقاتی استخدام شوند، فرآیند جذب را طبق فراخوان‌های اعلام‌شده طی و از همان ابتدا فعالیت تحقیقاتی خود را آغاز می‌کنند اما اگر فرد بخواهد در استارتاپ و یا شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول شود نیز می‌تواند تسهیلات اعطایی بهره‌مند شود.
بیرنگ با بیان اینکه تاکنون 907 نفر از محققان و متخصصان غیرمقیم به کشور بازگشته‌اند، گفت: از این تعداد 106 نفر در 20 دانشگاه برتر دنیا از جمله هاروارد و استنفورد تحصیل کرده‌اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه رشته‌های مهندسی و سپس علوم‌پایه بیشترین سهم را در آمار بازگشت داشته‌اند، یادآور شد: اقدامات انجام‌شده در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری برای مهاجرت ‌معکوس نخبگان و تزریق توان آنان به چرخۀ خدمت‌رسانی به جامعۀ بومی به حدی موفق بوده است که بازتابهای متعددی در مجلات و رسانه‌های معتبر خارجی داشته است.