به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکشنبه ۱۵ بهمن ماه در سومین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه دو فیلم سینمایی و یک مستند پرتره به نمایش در آمدند.
در سانس اول، فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی و سانس دوم مستند «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی و در سانس آخر، فیلم سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان برای اهالی رسانه به نمایش درآمدند.
نشست فیلم «چهار راه استانبول» و «لاتاری» با استقبال زیاد اهالی رسانه روبه رو شد در حالی که سالن نشست خبری فیلم مستند «بانو قدس ایران» با وجود اینکه خود فیلم بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد خالی از عکاسان و اهالی رسانه بود.
درباره فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» باید گفت با وجود اینکه پیش از این در تیزرها و تبلیغات فیلم در حادثه پلاسکو تاکید زیادی شده بود اما در فیلم، ابعاد این فاجعه به درستی به تصویر کشیده نشد و به ارائه تصاویری غیر دراماتیک و تصنعی در اجرا منجر شده بود تا جایی که انتقاد خبرنگاران را نیز در نشست خبری فیلم در پی داشت.
مصطفی کیایی کارگردان این فیلم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این فیلم نتوانسته حادثه پلاسکو را به درستی به تصویر بکشد عنوان کرد: من درامی را طراحی کرده بودم که در نقطه ای به حادثه پلاسکو گره می خورد و ما با توجه به نیاز داستان به حادثه پلاسکو ورود کردیم. پس اگر مخاطبی انتظار دارد که فیلمی درباره واقعه پلاسکو ببیند انتظارش برآورده نمی شود.
همچنین در بخشی از این نشست رعنا آزادی ور یکی از بازیگران فیلم از اینکه تعدادی از عوامل و بازیگران «چهار راه استانبول» نتوانستند روی سن حاضر شوند گلایه و از آنها عذرخواهی کرد.
با وجودی که پیش از این عنوان شده بود که سینمای رسانه ها از هنرمندان جداست و اهالی رسانه با کارت هایی که در اختیار دارند نمی توانند برای تهیه گزارش به باغ کتاب که سینمای هنرمندان است، بروند اما به نظر می رسد این قانون برای تصویربرداران و عکاسان در حال تغییر است چون آنها می توانند با مراجعه به روابط عمومی جشنواره و دریافت مجوز برای عکاسی و تصویربرداری به باغ کتاب بروند البته باید درخواستشان را یک روز قبل به روابط عمومی ارائه دهند. این از تبعات بی رونق شدن خبرها و عکس هاست که در میانه راه ناگزیر به این تصمیم شده و دردسر جدید برای عکاسان ایجاد کنند.
نمایش فیلم مستند پرتره «بانو قدس ایران» بازخوردهای بسیار مثبتی را از جانب اهالی رسانه دریافت کرد اما در نهایت عده اندکی به نشست خبری فیلم آمدند. این مستند از بسیاری از فیلم هایی که در طول این سه روز در قالب فیلم سینمایی در کاخ جشنواره به نمایش درآمده جذاب تر بود و روایتی جسورانه و جذاب را از زندگی همسر امام خمینی(ره) ارائه می داد.
مصطفی رزاق کریمی کارگردانی این اثر مستند در نشست فیلم عنوان کرد که مراحل ساخت و تولید این پروژه سه سال به طول انجامیده است.
بعد از گذشت ۳ روز از برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر، مشکل اینترنت در محل کافی نت کاخ جشنواره که در آنجا سیستم های کامپیوتر برای استفاده خبرنگاران تعبیه شده تا حدودی بهبود پیدا کرده بود اما ضعف اینترنت همچنان در دیگر جاهای پردیس ملت وجود داشت.
نشست خبری فیلم «لاتاری» نیز پر حاشیه برگزار شد. در ابتدای جلسه ازدحام عکاسان در ردیف جلو سالن اعتراض خبرنگاران را به دنبال داشت اما حاشیه اصلی مربوط به محتوای فیلم و مخصوصا سکانس پایانی فیلم بود.
در ابتدای نشست حسین مهدویان گفت: امسال بین ما و اهالی رسانه فاصله افتاده است. دیدن فیلم هیچ جای دیگری حال نمی دهد و ما را هم که اینجا راه نمی دهند.
مهدویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از شخصیت های فیلم در سکانس پایانی رفتاری خلاف قانون و خودسرانه دارد و امنیت ملی را به خطر می اندازد، گفت: جایی که قانون کارآمد نیست ممکن است کارهای فراقانونی شکل بگیرد. این فیلم یک هشدار است و کم و بیش می بینیم این اتفاق در کشور هم رخ می دهد.
حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم نیز درباره پرسشی مبنی بر اینکه در این فیلم نیروهای امنیتی به بهانه دفاع از ناموس دست به عملیات تروریستی خودسرانه می زنند و این مساله خلاف شعار ملی ماست، بیان کرد: اگر قرار بود بابت ایفای نقشی، بازیگران را بازخواست کنند جان وین تا به حال باید ۱۴ بار اعدام می شد.
وی ادامه داد: شخصیت مرتضی که من نقشش را ایفا می کنم در تمام مدت فیلم مانع از رفتارهای موسی می شد. موسی شخصیت ملی فیلم نیست بلکه فرد دردمندی است که خودسرانه دست به کاری می زند و اینکه هیچ کس براساس یک فیلم یک حکومت را زیر سوال نمی برد.
مهدویان نیز در ادامه یادآور شد: همین نوع نگاه است که سانسور را به وجود می آورد و فیلم برای اینکه ساخته شود ۷-۸ بار پشت درهای سانسور مانده بود. باید بگذاریم این نوع نگاه هم به وجود بیاید چون همه جا قهرمان ها کارهای نامتعارف می کنند.
محمود رضوی تهیه کننده فیلم نیز در این زمینه گفت: نمی توان گفت امنیت ملی مهم است اما غیرت و عزت ملی مهم نیست بلکه عزت، غیرت و امنیت ملی در کنار هم مهم هستند.
رضوی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که فیلم را مانیفست طیفی دانست که رضوی به آن وابسته است و در مقابل دولت قرار دارند، اظهار کرد: این تعبیر شماست و نمی دانم از کجای فیلم این مفهوم را درآوردید.
وی همچنین درباره اینکه فیلم سیاه نمایی می کند، توضیح داد: من جوشش غیرت ملی را سیاه نمایی نمی دانم.
مهدویان نیز درباره الگوستیزی قهرمان فیلم گفت: اگر مسئولیت پذیری و تعهد قهرمان فیلم تبدیل به الگو شود چه ایرادی دارد و لزوما مردم هم به همان روش قهرمان فیلم عمل نمی کنند چون معتقد نیستم که روش های قهرمان باید تبدیل به الگو شود.
خبرنگاری از سید محمود رضوی تهیهکننده لاتاری پرسید: اگر قالیباف رئیس جمهور میشد شما همچنان این فیلم را با این سیاهنمایی میساختید؟ برای پاسخ به این سوال هادی حجازیفر میکروفون را گرفت و گفت: ساخت لاتاری مدیون سماجتهای آقای رضوی است. ما میبینیم در سینماهای مردمی میگویند مهدویان تو فرزند زمانهای اما این رضوی فلان است. رضوی تنها ایرادش این است که اصلاحطلب نیست. سید محود رضوی هم اینطور پاسخ داد: اگر قالیباف رئیس جمهور بود من این فیلمنامه را ۱۰ روزه مجوز میگرفتم.
خبرنگار دیگری از محود رضوی پرسید: اگر غیر از شما تهیهکننده دیگری پشت فیلمنامه بود به او مجوز می دادند؟ رضوی در پاسخ چنین گفت: من چنین تصوری ندارم، من فقط پیگیری کردم و در این راه هم دو سه جفت کفش عوض کردم چون که پاشنههایش از بین رفته بود.
سوالات خبرنگاران بیشتر از کارگردان و تهیه کننده فیلم بود و بازیگران و دیگر عوامل فیلم کمتر توانستند صحبت کنند.