باگذشت زمان لیزر جای خود را در دوربین‌های نقشه‌برداری به دلیل دقت و سرعت بالاتر بیشتر و بیشتر باز کرد و  نقشه‌برداری با استفاده از فناوری لیزر، روزبه‌روز در بین نقشه‌برداران طرفداران بیشتری پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برای یک نقشه‌بردار دقت و سرعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، چراکه سرعت‌بالا باعث کاهش زمان عملیات و درنتیجه کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها می‌شود. حال این مدل از نقشه‌برداری به‌تازگی در حوزه کشف و شناسایی سازه‌های شهر باستانی ورود پیداکرده است و دانشمندان با استفاده از یک فناوری نقشه‌برداری لیزری هوایی موفق به شناسایی سازه‌های یک شهر باستانی پنهان در دل جنگل‌های گواتمالا شده‌اند.

شهر باستانی کشف‌شده، در منطقه‌ای به نام پتن واقع است و اطلاعات تازه به کشف ده‌ها هزار خانه، مرکز کاری و هرم‌های متعلق به قوم باستانی مایا در عمق جنگل‌های گواتمالا انجامیده است.بررسی‌های جدید نشان می‌دهد تعداد افرادی که در این شهر باستانی زندگی می‌کرده‌اند میلیون‌ها نفر بیش ازرقمی بوده که قبلاً تصور می‌شده است.

سیستم نقشه‌برداری لیزری پیشرفته‌ای که به‌منظور نقشه‌خوانی و هدایت خودروهای خودران طراحی‌شده، حالا به شناسایی زمین‌های کشاورزی وسیع و کانال‌های آبیاری منجر شده است. در حال حاضر دانشمندان آمریکایی، اروپایی و گواتمالایی در حال بررسی و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده هستند.

تحقیقات جدید ثابت می‌کند نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در این شهر باستانی قوم مایا ساکن بوده‌اند و لذا این شهر حتماً از یک نظام پیشرفته تولید و توزیع غذا و سیستم اداری منحصربه‌فردی در هزاران سال قبل بهره‌مند بوده است. این سیستم نقشه‌برداری شناسایی نرده‌های دفاعی، خندق‌ها و رمپ‌هایی را ممکن کرده که تابه‌حال ناشناخته باقی‌مانده بودند.

محدوده موردبررسی قرارگرفته ۲۱۰۰ کیلومترمربع مساحت دارد و بر اساس بررسی‌ها قوم مایا از هزار سال قبل از میلاد تا سال ۹۰۰ میلادی در این بخش از جهان زیسته‌اند. سیستم نقشه‌برداری جدید درمجموع منجر به شناسایی ۶۰ هزار ساختار و سازه ساخته‌شده توسط این قوم شده است.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی،  در راستای پیشرفت و توسعه و نزدیک شدن به پیشرفت‌های جهانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.