رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که با ایجاد زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری، ایران اکنون جزو کشورهای نخست در مهاجرت دانشجویان و نخبگان نیست، افزود: برخلاف گمانه‌ها، آمارها و باورهای نادرست، مهاجرت نخبگان و دانشگاهیان معکوس شده و روند بازگشت نخبگان به کشور برای فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی رشدی فزاینده یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با اشاره به شکل‌گیری رویکرد توسعه کشور بر محور کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی گفت: راه‌ گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی و حرکت به سوی پیشرفت، رسیدن به اقتصادی مبتنی بر دانش، خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده‌ای است که می‌توانند ساختار و رویکردهای ناکارآمد و فرسوده به خصوص در حوزه اقتصاد و فرهنگ کارآفرینی را متحول کنند..

ستاری افزود: نفت خدمت های زیادی به کشور کرده اما خیانتی مهاهم داشته از جمله فرهنگی را وارد ایران کرده که اشتباه بوده است مانند فرهنگ استخدام در دستگاه های دولتی که این واژه نوآوری را از جوانان ما سلب کرده است. نوآوری محدودیتی ندارد و با تکیه به انگیزه و اعتماد به نفس جوانان تصیل‌کرده تولید ثروت می کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: بیشترین مشکلات ما ریشه در فرهنگ دارد زیرا نخست مردم باید این جوانان را باور کنند تا روی فکر و اندیشه و خلاقیت آنها سرمایه گذاری کند.

به گفته ستاری ،جوانان کارآفرین سربازان مبارزه با فرهنگ ندرست حاکم اقتصاد مبتنی بر درآمد منابع زیرزمینی و ترویج کنندگان فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان با توسعه کسب و کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان هستند.

تغییر روند مهاجرت نخبگان

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که با ایجاد زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری، ایران اکنون جزو کشورهای نخست در مهاجرت دانشجویان و نخبگان نیست، افزود: برخلاف گمانه‌ها، آمارها و باورهای نادرست درباره مهاجرت نخبگان و دانشگاهیان معکوس شده و روند بازگشت نخبگان به کشور برای فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی رشدی فزاینده یافته است.

وی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از نخبگان، المپیادی‌ها، نفرات برتر کنکور راه خلاقیت و نوآوری خود را در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های میلیاردی موفق ادامه می‌دهند، اظهار کرد: در حال حاضر ایران جزو کشورهای مهاجرفرست نیست و بسیاری از استعدادهای برتر و نخبگان، در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های ایرانی فعالیت می‌کنند.

ستاری، رشد جهشی  و در کوتاه‌زمان را ماهیت استارتاپ‌ها دانست و گفت: بر اساس این ویژگی، اکنون استارتاپ‌های ایرانی به ویژه در حوزه خدمات مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات، رشد نمایانی را تجربه می‌کنند و با ارائه خدمات ارزان، در دسترس و با کیفیت، مورد استقبال جامعه قرار گرفته‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با اشاره به رشد فزاینده علمی کشور پس از انقلاب اسلامی و جهش کشور در تولیدات علمی گفت:  سطح علمی در کشور رشد قابل توجه را نشان می‌دهد به طوری که از رتبه 15 جهانی از حیث تولید مقالات علمی برخورداریم.

ستاری با تأکید بر ضرورت بومی‌سازی و سازگارسازی سرفصل‌ها و منابع درسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی منطبق با خواست‌ها، شرایط و ظرفیت‌های کشور افزود: با توجه به این که دانشگاه پیش از انقلاب در ایران پدیده‌ای وارداتی بودند، سرفصل‌های درسی، منابع و ساختار دانشگاه‌ها بومی نشدند و به‌همین دلیل دانشگاه‌ها نتوانسته اند با صنعت ارتباط پیدا کنند، البته در طول‌ چند سال اخیر جهش‌های قابل توجهی در عرصه ارتیاط صنعت و دانشگاه رخ داده است.
ضرورت رشد هم‌گام کمی و کیفی علمی و فناوری

ستاری، رشد هم‌گام کمی و کیفی علمی کشور را لازمه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: ایران در حوزه تولید علمی از حیث کمی رشد قابل توجهی داشته است به طور مثال چهارمین کشور تولیدکننده مقالات علمی در حوزه نانوفناوری هستیم و با 4.7 میلیون دانشجو در فهرست برترین کشورهای تربیت کننده فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه قرار داریم، اما برای حرکت در مسیر توسعه و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، باید توسعه کیفی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ماونت علمی وفناوری با بیان این‌که باید زیست‌بوم مساعد کارآفرینی، راه‌کار توسعه پژوهش‌های کاربردی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی است، افزود: باید زیست‌بوم مساعد کسب و کارهای دانش‌بنیان، پژوهش‌های مبتنی بر خواست مردم با تغییر نگرش‌ها نسبت به اقتصاد شکل بگیرد و تنها بر بستر این زیست بوم است که اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شود، پژوهش‌ای مبتنی بر نیاز جامعه شکل می‌گیرد و دانشگاه نقش خود را در اشتغال و پیشرفت ایفا می‌کند .

او گفت: سیستم آموزشی ما با وجود همه کمبودهایی که دارد با قدری اختلاف با بهترین دانشگاه های آمریکا برابری می کنند، یکی از مشکلات آمریکا در سال های اخیر این است که نخبگان در حال بازگشت به کشورشان هستند.

ستاری، نقش‌آفرینی بخش خصوصی در راه‌کار پیشرفت پژوهش‌های تجاری و کابردی دانست و گفت: با حضور بخش خصوصی در بخش پژوهش، پیشرفت و تأثیر پژوهش در زندگی مردم مشاهده می‌شود زیرا پزوهشی که با سرمایه دولتی ایجاد شود نتیجه ای نخواهد داشت زیرا دولت نماینده جامعه نیست و در نتیجه محصول ارائه شده نیز مردم پسند نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به زیرساخت مساعد برای فعالیت کسب و کارهای دانش‌بنیان بر اساس قانون حمایت از این شرکت‌ها افزود: در حوزه شرکت های دانش بنیان بیش از 120 خدمت به این شرکت ها ارائه می‌شود و محیطی مساعد برای اما مهمتر از همه این حمایت ها اعتماد به جوانان است که این فرهنگ جدید باید در جامعه نهادینه شود.