ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، به‌منظور توسعه فناوری‌های دریایی، و رفع نیازهای فناورانه در این بخش به حمایت از ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، توسعه فناوری‌های دریایی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی و رفع نیازهای فناورانه کشور با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی از مهم‌ترین اهداف ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی به شمار می‌رود، به همین منظور چنانچه شرکت دانش‌بنیانی در حوزه دریا بتواند با انجام پروژه‌ای فناورانه، اقدام به رفع نیاز یکی از ارگان‌های دریایی کشور کنند، ستاد نیز در تأمین هزینه‌های فناورانه ان طرح با ارگان مربوطه مشارکت خواهد داشت و به دنبال این اقدام،ارگان‏های دریایی به‌منظور  واگذاری طرح‌های فناورانه دریایی خود به شرکت‏های دانش‌بنیان دریایی ترغیب خواهند شد.

امین حاجی محمدی دبیر گروه تجاری‌سازی و توسعه بازار ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ورود محصولات و تجهیزات دریایی به بازار و تکمیل زنجیره تأمین محصولات گفت: مهم‌ترین هدف این گروه در ستاد دریایی، حمایت از صنایع فناورانه دریایی و کمک به تجاری‌سازی محصولات و تجهیزات دریایی در راستای توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان است و در راستای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی، حمایت‌هایی از این شرکت‌ها در برنامه ستاد قرارگرفته است.

حاجی محمدی با اشاره به اهمیت حمایت از استاندارد سازی محصولات دریایی ساخت داخل ادامه داد: گستردگی صنایع دریایی ایران بازار بزرگی را برای محصولات دریایی کشور فراهم ساخته است، که متاسفانه بخش عمده‌ای از این بازار توسط محصولات خارجی تأمین می‌شود.

وی در ادامه افزود: محصولات تولیدی نیز برای قابلیت استفاده در دریا یا به عبارتی تجاری‌سازی، نیاز به اخذ گواهینامه‌های دریایی دارند. بر این اساس حمایت از اخذ گواهینامه‌های دریایی به جهت تأمین این بازار توسط محصولات داخلی الزامی است. با توجه به این مهم، در سال 1393، تفاهم‌نامه‌ای با موسسه رده‌بندی ایرانیان منعقد شد که طی آن، ستاد بخشی از هزینه‌های صدور گواهینامه‌های دریایی محصولات تولیدکنندگان داخلی را تأمین می‌کند.

حاجی محمدی با اشاره به مفاد این تفاهم‌نامه بیان کرد: طی این تفاهم‌نامه، موسسه با ارزیابی محصولات متقاضیان، در صورت احراز شرایط، گواهینامه دریایی صادر می‏‏نماید و به لطف خداوند متعال، تاکنون 24 محصول و خدمت دریایی با استفاده از حمایت فوق موفق به اخذ گواهینامه دریایی شده‌اند.

دبیر گروه تجاری‌سازی و توسعه بازار اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی را ازجمله حمایت‌های ستاد دانست و عنوان کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‏بنیان دریایی در راستای توسعه کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی و هدایت شرکت‌ها جهت افزایش فعالیت‏های فناورانه اقدام به اعطای تسهیلات ویژه قرض‌الحسنه به این شرکت‏ها داشته است.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی علاقه‌مند به توسعه محصول فناورانه خود می‌توانند با تکمیل کاربرگ های مرتبط، درخواست خود را برای دریافت این تسهیلات به ستاد ارسال نمایند.  خوشبختانه 10 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه دریا از تسهیلات ویژه مذکور استفاده کرده‌اند.

حاجی محمدی با اشاره به تدوین و انتشار کتابچه معرفی شرکت‏های دانش‏بنیان دریایی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، خلاء وجود اطلاعات منسجم از شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی و زمینه توانمندی آن‌ها بیش‌ازپیش احساس شده است. در این راستا و باهدف کمک به تجاری سازی محصولات دانش‏بنیان، کتابچه مذکور جهت معرفی شرکتهای دانش بنیان دریایی، محصولات و توانمندی¬های آن‌ها در سال 1395 تهیه و منتشر شد. قابل‌ذکر است کتابچه مذکور در سال جاری نیز در مرحله به‌روزرسانی قرار داشته و تا انتهای سال جاری منتشر خواهد شد.

دبیر گروه تجاری‌سازی و توسعه بازار ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با اشاره به دیگر اقدام ستاد در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد:  ارائه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‏های دریایی یکی از ابزارهای حائر اهمیت برای بازاریابی و معرفی فعالیت شرکت‌ها، حضور مؤثر در نمایشگاه‏ها و مجامع صنعتی است. ستاد دریایی نیز با اعطای تخفیف فضای نمایشگاهی در نمایشگاه‌های دریایی داخلی و بین‌المللی مورد تأیید، از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی در این نمایشگاه‌ها حمایت می‌کند.
 
وی در ادامه افزود: در این راستا و با حمایت ستاد، شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی در نمایشگاه صنایع و فناوری‌های دریایی یوروپورت هلند و همچنین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی کیش در سال جاری حضوری پررنگ داشته و توانمندی‌های خود را ارائه نمودند. قابل‌ذکر است در سومین نمایشگاه دستاوردهای دریایی جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی حضور چشمگیری داشته و در این نمایشگاه، از 8 محصول فناورانه این شرکت‏ها در حضور جناب آقای دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری رئیس‌جمهور  رونمایی به عمل آمد.

دبیر گروه تجاری‌سازی و توسعه بازار ستاد دریایی در راستای توسعه کیفی و کمی شرکت‏های دانش‌بنیان دریایی و همچنین تکمیل زنجیره ارتباط شرکت‏ها با متقاضیان و کارفرمایان دریایی به برگزاری جلسات مشترک با ارگان‏های دریایی و شرکت‏های دانش‌بنیان دریایی اشاره کرد و افزود: این ستاد اقدام به برگزاری جلسات مشترک نموده است. در این جلسات که در سازمان‏های دریایی برگزار می‌شود، شرکت‏های دانش‌بنیان به تفکیک، توانمندی و محصولات خود را ارائه می‏دهند. همچنین برنامه‌ریزی‌شده است تا در صورت تعریف پروژه مشخص موردنیاز سازمان‏های مذکور، طرح‏ها موردحمایت ستاد قرار گیرد. تاکنون 9 جلسه مشترک برگزارشده است.