طی جلسه‌ای و با همکاری اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی زمینه تسریع فرایند ممیزی محصولات دانش‌بنیان ایرانی فراهم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دوازدهمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش‌بنیان ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با حضور امیرعلی حمیدیه دبیر این ستاد؛ مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت؛ دبیر شورای راهبردی توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی؛ مدیر فناوری، تجاری‌سازی و بازار این ستاد و نمایندگان بیش از 35 شرکت فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی  در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد.

در این جلسه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی اجمالاً توضیحی در خصوص تلاش‌های اعضای هیأت علمی زیرمجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت علوم در راستای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید تجهیزات پزشکی ارائه کرد و از  مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو که به‌تازگی مسئولیت مدیریت این سازمان را به عهده گرفته است درخواست کرد تا با همکاری بیشتری مشکلات شرکت‌ها رسیدگی و رفع شود.

علیرضا شعاع حسنی مدیر فناوری، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، در ادامه جلسه گزارشی از وضعیت بازار خدمات و محصولات سلول‌درمانی در دنیا ارائه کرد.

سپس، محمد امیرخانی مسئول شورای راهبردی ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در تعامل با مسئولان استان‌ها برای حمایت از تولید و همچنین تلاش در نگارش اولین ضابطه تولید محصولات سلولی، ابراز امیدواری کرد و گفت: در حوزه خدمات بالینی نیز چارچوب مناسبی جهت ارائه محصولات و خدمات ایجاد شود و از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در حوزه تجهیزات پزشکی با گسترش ضوابط روشن‌تر پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از جلسه با مقایسه حجم اقلام تولیدی در حوزه تجهیزات پزشکی که بالغ بر ۵۵۰ هزار مورد است در مقابل اقلام دارویی که در حد 22 هزار قلم است، بر وسعت بازار حوزه تجهیزات پزشکی تاکید کرد. وی توضیح داد: بر اساس آمارها تاکنون 260 هزار قلم وسیله در حوزه تجهیزات پزشکی ثبت شده است. همچنین 100 شرکت دارویی با بیش از 300  نمایندگی در بخش دارو مشغول فعالیت هستند که این تعداد در حوزه تجهیزات پزشکی به ۲۲۰۰ شرکت با بیش از ۵۵۰۰ نمایندگی می‌رسد.

به گفته مسائلی، این ارقام تنها در حوزه واردات است. در تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور نیز نزدیک به هزار شرکت مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۵۶۰ شرکت تاکنون پروانه ساخت گرفته‌اند که حدود ۴۰۰ گونه محصول عموماً دانش‌بنیان در کلاس خطر C و D در این سازمان باید مورد ممیزی قرار بگیرد و این مسئله بیانگر حجم بالای کار این سازمان است.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با وجود پتانسیل بالایی که در اعضای هیأت علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، هنوز کشور با وضعیت مطلوب در حوزه تجاری‌سازی و برندسازی فاصله زیادی دارد. دکتر مسائلی همچنین خبر داد که به‌منظور افزایش سطح استانداردها تمام آزمایشگاه‌های همکار سازمان تجهیزات پزشکی مکلف شده‌اند تا شهریور ۱۳۹۷ تأییدیه ۱۷۰۲۵ بین المللی را کسب کنند.

در ادامه جلسه، نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به بیان مشکلات خود در زمینه اخذ مجوزهای مرتبط با تجهیزات پزشکی پرداختند. در پایان، دکتر حمیدیه ضمن ابراز تشکر از تلاش‌های مسئولان سازمان غذا و دارو و به‌ویژه اداره تجهیزات پزشکی اعلام کرد که ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با بیش از هزار عضو هیأت علمی که با آنها شبکه‌سازی کرده است با تمام توان در کنار آن سازمان است تا با فراهم آوردن بدنه علمی و کارشناسی قوی مسائل و مشکلات شرکت‌ها را حل کند.