تحقیقات نشان می‌دهد جهان سریع تر از تخمین‌های قبلی درحال گسترش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از تک تایمز، تحقیقات نشان می دهد جهان با سرعتی بیش از تصور ما در حال گسترش است. در همین راستا محققان سعی دارند نرخ  گسترش جهان را با دقت و صحت اندازه گیری کند.

آخرین کشف دانشمندان که با استفاده از تلسکوپ هابل انجام شده بود نشان داد جهان با نرخی سریع تر از تخمین قبلی در حال رشد است. تخمین پیشین بیش از یک قرن قبل ثبت شده است.

دانشمندان سعی دارند دلیل این اختلاف را دریابند. آنها معتقدند دانشی جدید در حوزه فیزیک پاسخی برای این تمایز خواهد یافت. طی ۶ سال گذشته ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ هابل میزان گسترش جهان را به دقت اندازه گیری کردند. دوسال قبل دانشمندان ناسا متوجه شدند جهان با سرعتی ۵تا۹ درصد بیش از حد تخمین زده شده در حال رشد است.

دانشمندان متوجه شدند نیرویی مداوم به گسترش جهان منجر می شود. آخرین مطالعه نشان داد جهان با سرعت ۷۳ کیلومتر برثانیه به ازای  megaparsec درحال گسترش است.   megaparsec یک واحد طول برای اندازه گیری مسافت های طولانی میان اشیای آسمانی در خارج از منظومه شمسی است.

این نتایج نشان می دهد کهکشان ها با سرعت بیشتری حرکت می کنند. این در حالی است که ماهواره پلانک متعلق به سازمان فضایی اروپا سرعت گسترش جهان را ۶۷ کیلومتر برساعت به ازای  megaparsec تخمین زده است.  

اکنون ستاره شناسان سراسر جهان مشغول بررسی این تمایز ها هستند.  در همین راستا آدام ریس محقق ارشد موسسه علوم تلکسوپ فضایی دانشگاه جان هاپکینز و برنده جایزه نوبل تحقیقاتی انجام داده است. طبق تحقیقات او انرژی تیره فاصله میان کهکشان ها را بیشتر می کند. وجود ذراتی به نام اشعه های تیره و نوترون های استریل در جهان نیز یکی از دلایل احتمالی افزایش سرعت گسترش جهان هستند.