معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی از پرداخت دو هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها  طی ده ماه گذشته به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در نشست خبری خطوط اعتباری و جذب سرمایه برای شرکت ها دانش بنیان از رشد و توسعه تامین مالی منابع این شرکت ها طی ده ماه گذشته خبر داد و گفت :طی ده ماه گذشته به هزار و 258 شرکت دانش بنیان دو هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ها اعطا شد.

دلیری گفت: با توجه به آمار منتشر شده در سایت بانک مرکزی به تفکیک رشد منابع تزریق شده به شرکت های دانش بنیان کاملا مشهود است.

وی به امضای تفاهم نامه با 12 بانک  در راستای تامین مالی شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بانک ملت و صادارت بیشترین حمایت را داشته اند و بعد از این دو بانک های پاسارگاد ، ملی ،سپه و شهر فعالیت بسیاری در زمینه تامین مالی شرکت های دانش بنیان داشته اند.

به گفته دلیری، از نظر تعداد شرکت های حمایت شده نیز بانک های ملت ، سپه ، ملی و سامان پیشتاز بوده اند.

دلیری درباره میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی اظهار کرد: جمعا در چند سال گذشته حدود بیش از هزار و 200 میلیارد تومان از منابع معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان ، تسهیلات پرداخت شده است که حدود 400 میلیارد تومان از منابع معاونت علمی و مبلغ 830 میلیارد تومان از منابع 3 هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده ولی در این ده ماه گذشته بانک ها  حدود دو هزار و 800 ملییارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند  و صندوق نوآوری و شموفایی هم در این 10 ماه گذشته 300 میلیارد تومان پرداختی داشته است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی همچنین یادآور شد : از کل مبلغ دو هزار833 میلیارد تومان مبلغ دو هزار355 میلیارد تومان سهم بانک های خصوصی در حمایت از شرکت های دانش بنیان بوده  و مبلغ 478 میلیارد تومان سهم بانک های دولتی بوده است. 

83 درصد سهم بانک های خصوصی و 17 درصد سهم بانک های دولتی در حمایت از شرکت های دانش بنیان طی ده ماه گذشته

وی در ادامه گفت: 83 درصد منابعی که پرداخت شده توسط بانک های خصوصی و 17 درصد توسط بانک های دولتی انجام شده و 71 درصد تعداد پروژه های حمایت شده نیز توسط بانک های خصوصی انجام شده است که این حاکی از این است که بانک های خصوصی به پروژه های بزرگ ورود پیدا کرده و از آنها حمایت کرده اند .

دلیری با اشاره به اینکه فضای حاکم بر بانک های کشور تغییر کرده و دیگر برای فعالیت در حوزه مسکن و مواردی از این قبیل نیست گفت : بانک ها به این باور رسیده اند که حوزه "های تک " و دانش بنیان حوزه قابل اعتماد و قابل پیشرفتی است و می توانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.


پرداخت 90 درصد تسهیلات اعطا شده به شرکت های دانش بنیان توسط بانک ها در ده ماه گذشته

 وی خاطر نشان کرد:  طی ده ماه گذشته 90 درصد تسهیلات پرداخت شده به پروژه های دانش بنیان توسط بانک ها و 10 درصد آن توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده است.

اختصاص یک فایل ارتقا یافته به شرکت های دانش بنیان از سوی صندوق توسعه ملی در سال

97
دلیری به انجام توافقاتی با صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده قرار است تا در سال 97 سهم شرکت های  دانش بنیان که از سوی معاونت علمی معرفی می شوند در منابع صندوق توسعه ملی یک فایل ارتقا یافته باشد.

وی همچنین در ادامه این نشست خبری به اقدامات انجام شده در راستای جذب سرمایه برای طرح ها و ایده های دانش بنیان اشاره کرد و گفت : بر اساس توافقاتی که با سازمان بورس و فرابورس انجام داده ایم توانسته ایم بستری را فراهم کنیم تا طرح ها و ایده های مورد تایید و دانش محور بر روی تابلوی فرابورس قرار گرفته و به فروش برسند که در حال حاضر 240 طرح و ایده بر روی این تابلو قرار دارد و 29 طرح از این طرح ها به فروش رفته است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی همچنین به انعقاد تفاهم نامه ای با رییس سازمان بورس برای صدور مجوز صندوق های جسورانه اشاره کرد و گفت: تاکنون برای 15 صندوق جسورانه مجوز صادر شده که از این بین 3 صندوق تاکنون 120 میلیارد تومان در حوزه دانش بنیان سرمایه گذاری کرده اند.

صدور بیمه نامه اعتباری و تولید دانش بنیان  به زودی

دلیری در خصوص موضوع صدور بیمه نامه برای تولیدات دانش بنیان گفت: با توجه به عدم تعریف ساختار مشخصی برای صدور بیمه نامه برای تولیدات دانش بنیان ما توانسته ایم مذاکرات بسیاری را در خصوص صدور این بیمه نامه و بیمه اعتباری برای شرکت های دانش بنیان انجام دهیم که امیدواریم به زودی از این بیمه نامه ها استفاده کنیم.

اختصاص 20 درصد از منابع وقف  برای رشد حوزه علم و فناوری

وی همچنین به انجام مذاکراتی برای استفاده از منابع وقف اشاره کرد و گفت: معاونت علمی سعی داشته از تمامی منابع موجود در جهت توسعه و رشد حوزه علم و فناوری استفاده کند که یکی از این منابع وقف بوده است و در این راستا توانسته است که با همکاری سازمان وقف سند وقف علم و فناوری مصوب کندو 20 درصد از منابع وقف را برای رشد حوزه علم و فناوری اختصاص دهد.