«هفته آگاهی از مغز» با هدف افزایش دانش و اطلاعات افراد جامعه و نیز آشنایی آنان با ساختارها، عملکرد و راه‌های توانمند‌سازی ذهن و مغز، با اجرای برنامه‌های گسترده در نقاط مختلف کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ارتقای بهداشت مغز و توانمند سازی آن یک نیاز اساسی در میان عموم افراد در جامعه است و ستاد علوم شناختی تلاش می کند با مشارکت و همکاری نهادها، مراکزعلمی، تحقیقاتی و نهاد های مردمی میزان آگاهی افراد جامعه از ساختارها و عملکرد مغز بیشتر شده تا بتوان زمینه برای شناسایی راه های پیشگیری و درمان اختلالات مغزی بطورگسترده ای فراهم شود.

"هفته آگاهی از مغز" امسال برای سومین سال متوالی به همت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی درسطح کشور برگزار می شود و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در این هفته سمینارهای تخصصی دانش آموزی درسطح مدارس، نشست های علمی دانشجویی درمراکز دانشگاهی، گردهمایی های مردمی به منظور معرفی توانمندی های مغز، بهبود عملکرد آن و نیز راه های کمک به حفظ سلامت و بهداشت مغز درفرهنگسراها برپا خواهد شد.

افزایش عملکرد مغز، سرعت بخشیدن به تشخیص اختلالات و بیماری های حوزه مغز، بالا بردن آگاهی های عمومی درباره بیماری های مغز وعدم برچسب زدن به این بیماران از جمله دیگر اهداف برگزاری هفته آگاهی ازمغز است.

برای افزایش آگاهی ها در ارتباط با مغز و توان مندی های آن، در روزهای اخیر، همایش مغز و شناخت دراماکن محتلف در تهران و نیز دربرخی از استان ها  برگزار و طی آن اساتید و محققان حوزه علوم شناختی به تشریح ساختارها و فعالیت های شبکه مغز و نیز راه های افزایش توان مند سازی مغز پرداختند.

نشست های تخصصی بررسی و تشریح بیماری های مرتبط با حوزه مغز و اعصاب از جمله " ضطراب و افسردگی " و "آلزایمر" با همکاری اداره سلامت شهرداری تهران برگزار شد و همایش ها و نشست های مشابه دیگری درارتباط با عملکرد و بیماری های مغز در تهران برپا می شود.

در هفته آگاهی از مغز دانشجویان حوزه مغزوشناخت به عنوان سفیران این رشته دریکصد مدرسه ، پژوهشسرا دانش آموزی درتهران و برخی از استان های کشور و دیگر مکان های عمومی حضور یافته و عملکرد مغز و راه های توان مند سازی مغز را تشریح می کنند.

درحوزه های دانشجویی نیز با برپایی سمینارهای تخصصی و اجرای برنامه هایی در دانشگاه ها ، ساختارمغز وعملکرد آن برای دانشجویان در مراکز علمی بازگو می شود و درسطح عمومی نیز اساتید ومتخصصان با حضور درفرهنگسراها درارتباط با مغزو توان مندی های آن و نیز درخصوص راه های پیشگیری و مقابله با بیماری ها درحوزه مغز سخنرانی می کنند.

درهفته آگاهی از مغز ده برنامه علمی و آموزشی  از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی پخش و برنامه های متنوع دیگری نیز درارتباط با موضوع آگاهی ازمغز به نمایش در می آید و دستور العمل ویژه مراکز بهداشتی برای افزایش آگاهی مردم پیرامون بیماری های اختلالات مغزی نیز تدوین و دراستان های کشور توزیع می شود.

در هفته آگاهی از مغز همچنین چندین مطلب علمی از طریق کانال تلگرامی آگاهی از مغز در دسترس افراد جامعه قرار می گیرد و مطالب علمی دیگری نیز درارتباط با مغز کودک و اهمیت انعطاف پذیری مغز منتشرمی شود. 

هفته آگاهی از مغز یک برنامه جهانی است و امسال برای سومین سال متوالی ازچهارم اسفند ماه درنقاط مختلف کشورمان آغاز شده و مراسم اختتامیه این هفته نیز روز جمعه یازدهم ماه جاری در مکان باغ کتاب تهران برگزار می شود.