در مطالعه‌ای جدید محققین سعی کرده‌اند از سلول‌های بنیادی جنینی انسانی، سلول‌های پیش ساز قلبی مناسب برای استفاده در بالین را تولید کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سلول‌های بنیادی جنینی انسان (hESCs)، علاوه بر قابلیت تکثیر مناسب، پتانسیل قابل‌توجهی برای تمایز به سلول‌های خاص دارند. در مطالعه‌ای جدید محققین سعی کرده‌اند از سلول‌های بنیادی جنینی انسانی، سلول‌های پیش ساز قلبی مناسب برای استفاده در بالین را تولید کنند و کارایی و ایمنی آن‌ها را برای عملکرد نامناسب بطن چپ قلب ایسکمی شده بررسی کنند.
در این راستا این محققین شش بیمار با میانگین سنی 66 سال که دچار مشکلات قلبی ناشی از ناکارآمدی بطن چپ بودند را مورد سلول درمانی قرار دادند.  آن‌ها به طور میانگین 8 میلیون سلول پیش ساز قلبی عروقی مشتق از سلول بنیادی جنینی را در قالب تکه‌های فیبرینی دریافت کردند. این تکه‌های فیبرینی سلول دار شده طی یک فرایند به ای پس شریان کرونری درون اپی کارد بیماران قرار گرفت. این بیماران به مدت 18 ماه تحت نظر بودند.
در این مطالعه محققین توانستند جمعیت بسیار خالصی از پیش سازهای قلبی عروقی را تولید کنند. از شش بیمار، یکی از آن ها به دلایلی غیر از مشکلات مربوط به سلول درمانی از بین رفت. در مورد بقای علایم بسیار قابل توجهی مشاهده شد به نحوی که بدون این که توموری در آن ها شکل بگیرد، آریتمی قلبی همه آن ها بهبود یافت و برون ده قلبی آن ها نیز افزایش یافت.

این مطالعه نشان داده است که تولید پیش سازها قلبی عروقی مناسب برای پیوند، عملا امکان پذیر است و این سلول ها می توانند بدون این که عارضه ای برای بیماران ایجاد کنند شرایط قلبی آن ها را بهبود ببخشند.

ایسکِمی در اصطلاح پزشکی به کم‌رسیدن خون، به اندام یا ناحیه‌ای از بدن گفته‌می‌شود . ایسکمی باعث کمبود اکسیژن و مواد مغذی به بخش‌هایی از بدن می‌شود و این امر باعث آسیب به بافت‌ها یا سوءکارکرد اندام می شود. بیماریهای ایسکمیک قلب بیماریهایی هستند که ناشی از کاهش خونرسانی به عضله قلب (میوکارد) و ایسکمی آن هستند.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.