ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، از «سامانه‌ی جامع اولویت‌های پژوهشی کشور» حمایت به عمل می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در راستای راه‌اندازی سامانه جامع اولویت‌های پژوهشی کشور، که به‌منظور جهت‌دهی پژوهش‌های دانشگاهی و  نیازهای دستگاه‌های اجرایی کشور و همچنین کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌اندازی شده است،  ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی در نظر دارد تا با حمایت  از این سامانه دستاوردهای موجود در این سامانه را  به‌رایگان در اختیار شرکت‌های فعال در حوزه ICT  قرار دهد.

بر همین اساس، شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ICT می‌توانند نیازمندی‌های فناورانه خود را به‌منظور توسعه محصولات دانش‌بنیان را در قالب اولویت پژوهشی یا طرح پژوهشی در این سامانه به‌صورت رایگان اطلاع‌رسانی کنند. این شرکت‌ها می‌توانند به کمک ظرفیت ایجادشده توسط این سامانه، از ظرفیت جامعه‌ی دانشگاهی در راستای توسعه‌ی محصولات دانش‌بنیان خود بهره‌مند شوند.

همچنین در این سامانه امکان مشاهده آزاد و رایگان کلیه اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرائی کشور (حدود 35000 عنوان اولویت پژوهشی از 600 دستگاه) و برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در همه رشته‌های دانشگاهی از یک پنجره واحد و باقابلیت انواع مختلفی از جستجوها از سال 1392-1396 فراهم‌شده  است.

از سوی دیگر پژوهشگران و محققین می‌توانند با تعریف پایان‌نامه‌های خود در راستای اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های کشور و یا شرکت‌های دانش‌بنیان، از مزیت‌های مختلف آن همچون حمایت مالی، کسر خدمت سربازی و قرار گرفتن در لیست اولویت‌های استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور استفاده نمایند. فارغ‌التحصیلان نیز می‌توانند طرح‎های پژوهشی دستگاه‌های کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان را جستجو نموده و برای انجام آن اقدام کنند.

در این سامانه قابلیتی تحت عنوان ماژول «به من اطلاع بده» پیش‌بینی‌شده است که محققین می‌توانند به کمک آن، با تعریف برخی از کلیدواژه‌ها، در صورت تعریف اولویت پژوهشی و یا طرح پژوهشی جدید توسط یک دستگاه دولتی‌ها و یا یک شرکت دانش‌بنیان ، در زمینه موردعلاقه‌شان، از آن مطلع گردند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با استفاده از این سامانه از طرح‌های پژوهشی دستگاه‌های دولتی آگاه شده و برای اخذ پروژه‌های تحقیقاتی از دستگاه‌های دولتی اقدام کنند.