مرکز تجاری ایران در منطقۀ آزاد شانگهای چین نهم اسفند 1396 مصادف با 28 فوریه 2018 افتتاح و یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در این مراسم، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، قائم مقام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در امور بین الملل و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی ایران و رئیس سازمانی سرمایه گذاری چین، معاون سازمان سرمایه گذاری چین، رئیس منطقه آزاد شانگهای، سفیر سابق چین در ایران و مدیر مرکز تجاری ایران از طرف چین سخنرانی کردند.

علیرضا ایروش سرکنسول ایران در شانگهای به روابط ایران و چین در گذشته و حال و مشکلات موجود در راه همکاری اشاره و بر اهمیت تلاش مقامات دو کشور به ویژه چین برای حل و رفع موانع تأکید کرد.

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز با ارائه آماری از روابط تجاری بین ایران و چین به اهداف توسعه همکاری تجاری دو کشور اشاره کرد و افزود: رسیدن به این اهداف نیازمند همکاری پرتلاش و امید دو کشور است.

همچنین در ادامه این مراسم، علی‌مرتضی بیرنگ قائم مقام معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری ایران، گفت: یکی از برنامههای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران ایجاد بستر و زمینه لازم در توسعه همکاری میان شرکتهای دانشبنیان ایران و همتایان آنها در سایر کشورها است و همواره از مناسبات و تعاملات فناورانه با کشورها استقبال کرده است.

وی افزود: صادرات محصولات با فناوری متوسط و بالا در ایران طی سالهای اخیر رشد فزآیندهای داشته که تاثیر مهمی در مثبت شدن تراز تجاری کشور ایفا کرده است.

وی همچنین بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که علیرغم منابع غنی نفت و گاز در کشور، تلاش کرده‌ایم تا از معضل شایع «نفرین منابع» خلاصی یابیم.

به گفته بی‌رنگ، در سال‌های اخیر صنعت ایران در مقیاس و تنوع توسعه یافته است و ایران اکنون متنوع‌ترین اقتصاد را با کمترین وابستگی به نفت و گاز، یعنی کمتر از 20 درصد تولید ناخالص داخلی، در میان کشورهای نفتی غرب آسیا دارد. این تلاش مداوم، ایران را برای گذار به اقتصاد مبتنی بر دانایی و نوآوری آماده کرده است.

وی در ادامه سخنان خود به همکاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با آکادمی علوم چین برای توسعه تحقیقات مشترک از طریق تاسیس صندوق علمی راه ابریشم، همکاری با وزارت علوم و فناوری چین با تاکید بر مشارکت شرکت‌های فناوری چین در تحقیق و توسعه مشترک از طریق احداث پارک فناوری مشترک میان دو طرف اشاره کرد.

قائم مقام معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری ایران همچنین حمایت معاونت علمی در تاسیس دفاتر تخصصی در پارک‌های صنعتی و فناوری چین با رویکرد توسعه همکاری‌ها شامل تأسیس دفتر توسعه همکاری ایران – چین در حوزه فناوری نانو در شهر سوژو چین (INCC) و تأسیس دفتر تخصصی همکاری در حوزه تجهیزات پزشکی در شهر سوژو چین (CIBEC) را از دیگر اقدامات قابل ذکر عنوان کرد.

نمایشگاه دائمی محصولات دانشبنیان در مرکز تجاری ایران

تاسیس مرکز تجاری ایران و نمایشگاه دائمی عرضه محصولات ایرانی در منطقه آزاد شانگهای طی تلاش سرکنسول ایران در شانگهای آقای ایروش و پیگیریهای رایزن بازرگانی ایران در شانگهای آقای دهقانی و سرمایهگذاری شرکتهایی از کشور چین از جمله شانگهای الکتریک و هوبی مدیا در منطقه ویژه اقتصادی شانگهای آغاز به کار کرد. محصولات ایرانی در مرکز تجاری ایران با هدف عرضه مستقیم به بازار چین در هشت حوزه شامل فرش، صنایع دستی، جواهرآلات، سنگهای ساختمای، نفت، گاز و پتروشیمی، شیرینی و شکلات، خشکبار، ایرانگردی و محصولات دانشبنیان به نمایش گذاشته شده است.

با حمایت معاونت علمی و فناوری در بخش محصولات دانش بنیان در گام اول بالغ بر 100 محصول از 45 شرکت دانش بنیان ایرانی در حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، الکترونیک و مواد پیشرفته ذیل فناوریهای نانو، بیو و داروهای گیاهی به نمایش گذاشته شده است.

بازاریابی محصولات دانشبنیان از طریق کارگزار برونمرزی همکار با معاونت علمی

آنچه که از اهمیت ویژههای برخوردار است، همکاری یک شرکت خصوصی ایرانی – چینی در   انجام تبلیغات و بازاریابی برای فروش محصولات دانشبنیان نمایشگاه دائمی است. از اقدامات این شرکت تا کنون می توان به تأسیس شرکت، تأمین فضای کاری، استخدام نیروی بومی جهت بازاریابی و همچنین انتشار کتاب محصولات نمایشگاه به زبان چینی اشاره کرد.
 
نمایشگاه مجازی محصولات دانشبنیان، پشتیبان مرکز تجاری ایران در شانگهای

با حمایت معاونت علمی و فناوری در دو سال گذشته بالغ بر یک هزار و 300 محصول دانشبنیان از 250 شرکت تأیید صلاحیت شده، محصولات خود را در بستر تجارت الکترونیک زودل با آدرس اینترنتی www.zoodel.com به نمایش گذاشته اند. این بستر محصولات ایرانی را به شش زبان و بویژه زبان چینی ارائه کرده است و ضمن انعقاد تفاهم نامه همکاری با مرکز تجارت ایران در شانگهای و تأسیس دفتر و استخدام نیروی بومی پشتیبان مهمی برای بازاریابی و فروش محصولات دانش بنیان در بازار بزرگ چین خواهد بود.

برنامه توسعه بخش دانش بنیان نمایشگاه از طریق عرضه محصولات بیشتر

با توجه به راه اندازی موفق مرکز تجاری ایران و نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان در شانگهای، این معاونت نسبت به افزایش غنای کمی و کیفی نمایشگاه اقدام خواهد کرد و محصولات دانش بنیانی که قابلیت و شایستگی برای ورود به بازار چین را داشته باشند در سبد محصولات نمایشگاه قرار خواهد داد. این مهم در حال حاضر از طریق برقراری ارتباط با دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری میسر است.