گروهی از محققان و جراحان با پیوند سلول‌های عصبی انسان به میمون‌های رزوس مبتلا به آسیب نخاعی، عملکرد دست‌های میمون‌ها را بهبود دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گروهی از محققان و جراحان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیه‌گو، با موفقیت سلول‌های progenitor عصبی انسان را به میمون‌های رزوس مبتلا به آسیب نخاعی پیوند زدند .این پیوندها نه تنها دوام آوردند بلکه صدها هزار آکسون و سیناپس‌ انسانی بوجود آورد که به بهبود عملکرد دست‌های میمون‌ها منجر شد.

مارک تازینسکی استاد علوم اعصاب گفت:  در حالی که در این تحقیقات از مدل‌های کوچک حیوانات استفاده شد، اما همچنان شک‌های بزرگی وجود داشتند. به عنوان مثال، ما کشف کردیم که روش‌های پیوند با جوندگان در نخستی‌های بزرگتر جواب نمی‌دهند. 

در عین حال گریگور کورتین استاد و محقق مرکز علوم اعصاب، تحقیقاتی مبنی بر بازگرداندن عملکرد پس از آسیب نخاعی را دنبال می‌کند. گریگور کورتین گفت: دکتر تازینسکی و همکارانش برای بدست آوردن این پیشرفت بر چندین مشکل متدولوژیکی خاص نخستی‌ها غلبه کردند.

رشد و تکثیر سلول‌های progenitor پیوند زده شده در آسیب‌های نخاعی با بسیاری از مشکلات بیولوژیکی روبرو است. محل آسیب با پروتئین‌های غلاف میلین(که برای ساختن غلاف عایق در اطراف بسیاری از الیاف عصب استفاده می‌شود) پر شده است اما فقدان فاکتورهای رشد مانند نوروتروفین‌ها، سبب بازتوزیع آکسون و سیناپس سلول‌های عصبی خواهند شد.

در تحقیقات پیشین تازینسکی ودیگران راه حل‌هایی پیدا شده است. اما در مطالعه جدید از سلول‌های progenitor عصبی انسانی در میمون‌های رزوس که بیولوژی و فیزیولوژی آنها بسیار شبیه به انسان است، استفاده شد.

از آنجایی که سلول‌های  progenitor عصبی انسان از نخاع جنین 8 هفته‌ای انسان استخراج شده بودند، دارای برنامه‌های فعال رشدی بودند که از استحکام آکسون قوی پشتیبانی می‌کردند. محققان، دو هفته پس از آسیب اولیه، 20 میلیون سلول  progenitor عصبی انسان را به نواحی آسیب دیده در میمون ها پیوند زدند.

این تحقیق در مرکز تحقیقات ملی نخستی‌ها کالیفرنیا در دانشگاه کالیفرنیا دیویس انجام شد. مایکل بیتی، استاد و پژوهشگر مرکز تحقیقات مغز و نخاع دانشگاه سان فرانسیسکو گفت: این پروژه بسیار پیچیده، نشان دهنده ارزش تحقیقات مشترک در دانشگاه مجهز کالیفرنیا است.

محققان پس از چند ماه مطالعه متوجه شدند که میمون‌ها شروع به بازسازی جزئی حرکت در دست‌های آسیب دیده خود کرده‌اند. در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.