معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور توسعه فاز سوم پارک فناوری پردیس، تفاهم‌نامه همکاری با کشور چین را امضاء کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در نشستی که با حضور علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و شرکت کمسی از چین برگزار شد،  تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور توسعه فاز سوم پردیس  با کشور چین امضاء شد.

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در این نشست فعالیت‌های صورت گرفته در پارک فناوری پردیس را در زمره  فناوری‌های نوین و  برجسته خواند و گفت: پارک فناوری پردیس معاونت علمی در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین پارک‌های علم و فناوری در کشور است،  ازاین‌رو تأمین مالی در توسعه این پارک می‌تواند به انتقال فناوری در حوزه بین‌المللی کمک کند.

دلیری توسعه پارک فناوری پردیس را یکی از برنامه‌های اصلی در دولت دوازدهم خوانند و گفت: توسعه پارک فناوری پردیس از مهم‌ترین اهداف در دولت دوازدهم است، تا  بتوانیم شرایط فعلی این پارک را ارتقاء دهیم و در این مسیر نیازمند آنیم که نوعی ارتباط میان ظرفیت‌های فعلی این پارک با استفاده از ظرفیت‌های موجود در آینده ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر توسعه هزار  هکتاری پارک فناوری پردیس اظهار کرد: با توسعه فاز سوم پارک فناوری پردیس می‌توانیم استقرار شرکت‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع و مجموع خدمات فناوری را در این مجموعه داشته باشیم، همچنین تمامی مجموعه‌ها که می‌توانند خدمات عمومی، تخصصی و خدمات آزمایشگاهی، همچنین پولی، مالی و بانکی را ارائه دهند،  نیز می‌توانند در این مجموعه مستقر شوند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در ادامه گفت: به‌منظور استقرار این مجموعه بزرگ در پارک فناوری پردیس ممکن است منابع دولتی موجود در پارک نتواند پاسخگو این اقدام باشند،  به همین منظور با ورود به بحث تأمین مالی از طریق کشورهای چین و عمان درصدد رفع این موانع شدیم.

دلیری گفت: تفاهم‌نامه همکاری با شرکت ملی کمسی که اکثر پروژه‌های تأمین مالی در ایران توسط این شرکت به انجام می‌رسد به‌منظور توسعه فاز سوم پارک فناوری پردیس معاونت علمی امضاء شد، که طی این تفاهم‌نامه 125 میلیون یورو در مدت 10 سال با دو سال تنفس برای ساخت و تجهیزات فاز سوم پارک فناوری پردیس در نظر گرفته‌شده است.

وی در ادامه گفت: همچنین بر طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد، صندوق فناوری‌های نوین به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس همکاری خود را با شرکت چینی کمسی داشته باشد تا منابع مالی را به‌منظور توسعه پارک به کار گیرد.

دلیری در پایان افزود: نهایتاً پس از امضای این تفاهم‌نامه عملیات اجرایی آن در سال 97 شروع خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در راستای توسعه فاز سوم پارک فناوری پردیس معاونت علمی، دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت بررسی‌های متعددی را در زمینه تأمین مالی پروژه آغاز کردند.

در گام نخست پیشنهادات شرکت مهندسی CAMCچین موردبررسی قرار گرفت و طی جلسات و مکاتبات متعدد پیشنهاد دفتر با مشاوره پارک فناوری پردیس نهایی شد.

طرف چینی نیز پیشنهاد جدیدی ارائه کرد، که نهایتاً در نشستی مشترک در تاریخ ۱۳ اسفندماه۹۶ با حضور ۴ نفر از مقامات ارشد و نمایندگان شرکت مذکور، تفاهم‌نامه طرف ایرانی موردتوافق طرفین قرار گرفت و مقرر شد ظرف مدت ۴ماه با مشارکت طرفین قرارداد اجرایی نهایی تهیه و به تأیید طرفین برسد.

شایان‌ذکر است پارک فناوری پردیس بزرگ‌ترین پارک فناوری کشور است و اجرای فاز سومان، زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های راهبردی و موردنیاز کشور را هرچه بیشتر فراهم میکند. ارزش ارزی این تفاهم‌نامه دوجانبه ۱۲۵ میلیون یورو است.