سعید کرمی؛ سردبیر خبرگزاری فناوری و نوآوری در یادداشتی آورده است: باید به توانایی‌ها و داشته‌های جوانان میهن‌مان همچون گذشته ایمان داشته باشیم و کار را به دست توانا و پردانش آنان بسپاریم. هیچ راهی در مقابل «ما می‌توانیم» های جوان ایرانی بسته نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل یادداشت سعید کرمی؛ سردبیر خبرگزاری فناوری و نوآوری بدین شرح است:

طبیعت با انسان دشمن نیست. هیچ گاه نبوده است. ما انسان ها تا آنجا که توانسته ایم از طبیعت بهره ها برده ایم. طبیعت قانون خودش را دارد. به وقت اش می لرزد. به وقت اش سیل راه می اندازد و به وقت اش هم بهار و سرسبزگی و شادمانی را با خود می آورد. هر چه که هست، قانونی است و البته به جا و درست ما انسان ها مادامی که خواسته ایم برخلاف میل و خواست و قانون طبیعت عمل کنیم، دست هایمان به اجبار بالا رفته است.

زلزله، از آن مواردی است که خیلی تلاش کرده ایم، با طبیعت مقابله کنیم و مچ اش را بشکنیم. اما همیشه شکست خورده ایم. آنها که تن به جبر طبیعت داده اند، کمتر تلفات داده اند. اما ما همچنان در انتظار یک اتفاق مانده ایم. منتظریم که راهی برای مقابله با زلزله پیش روی مان بگذارند تا با خیال راحت به گرفتاری های دیگر مان برسیم. اما زلزله که بی صدا و بی خبر می آید دوباره هوشیار می شویم که خبری از راهکار و مقابله نیست.

طبیعت، خودش به ما یاد داده است که اگر می خواهیم راحت تر و کم دردسرتر زندگی کنیم، باید اهل مماشات و انعطاف باشیم. هرگاه در مقابل طبیعت مسالمت جویانه عمل کرده ایم ضرر نکرده ایم که هیچ، بهره ها هم برده ایم. بنابراین مثلا ژاپنی ها که سرزمینی زلزله خیز به ارث برده اند، پایه های خانه هاش را نه استوار، بلکه جنبان و لرزان ساخته اند و از این طریق با طبیعت هماهنگ شده اند. آنگاه زلزله های مهیب و بسیار تکان دهنده هم، به آنان ضرری جدی وارد نمی کند.

در این مسیر هماهنگ سازی، دانش و فناوری، حرف حساب می زند و ما را می تواند با طبیعت همسوتر کند. یکی از بهترین کارهایی که در کشورمان می شود برای مقابله با آسیب های احتمالی زلزله کرد، راه اندازی استارتاپ هایی است که توسط جوانان و فارغ التحصیلان و سرآمدان مان می تواند صورت بگیرد. حالا دیگر از پس چند زلزله کشنده و البته هوشیار کننده، ما دیگر حواسمان جمع است که باید راهی پیدا کنیم برای بهتر شدن اوضاع خانه ها و کاشانه هایمان.

قدیمی هایمان خیلی خوب در این باره فکر کرده بودند و با سبک سازی و منعطف سازی خانه هایشان، آسیب هایی نه چندان جدی از زلزله دیده بودند. بنابراین آنچه که امروز نیاز ما برای بهتر زیستن و امن تر زیستن است، همانا دست در دست گذاشتن فناوری و شرایط اقلیمی است.

استارتاپ هایی که توسط جوانان خلاق ما در این زمینه می تواند شکل بگیرد، با همراهی و راهبری مراکز رشد، شتاب دهنده ها، پارک های فناوری و نهادها و ارگان های تصمیم گیر در عرصه علم و فناوری، به سرعت شرایط مناسب را فراهم خواهند کرد.

باید به توانایی ها و داشته های جوانان میهن مان همچون گذشته ایمان داشته باشیم و کار را به دست توانا و پردانش آنان بسپاریم. هیچ راهی در مقابل «ما می توانیم» های جوان ایرانی بسته نخواهد بود.