نشست خبری محمدمهدی حیدریان؛ رییس سازمان سینمایی با حضور مدیران و معاونان این سازمان و اهالی رسانه در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در بخش پرسش و پاسخ این نشست، محمدمهدی حیدریان در پاسخ به سوالی درباره نقش رضاداد در تصمیم گیری‌های امور سینمایی گفت:  رضاداد از دوستان خوب من است که به دلیل تجربه بالا در امور سینمایی به عنوان مشاور سازمان سینمایی را همراهی می کند که این تنها نقش وی در این سازمان است.

وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره ممیزی آثار سینمایی در زمان جشنواره فجر و پس از آن گفت: آثار سینمای با رویدادهای اجتماعی رابطه مستقیم دارند. در جشنواره فجر فاصله کمی بین آماده شدن فیلم تا حضور در جشنواره وجود دارد،  از این رو ۲ نفر فیلم‌ها را بازبینی می کردند که  در سال جاری همه اعضا فیلم ها را دیدند و دیگر نیازی به بازبینی نیست به جز در موادر معدودی که فیلم پس از جشنواره تغییر و شائبه ایجاد کند.

در ادامه حیدریان در پاسخ به سوالی درخصوص شفاف سازی هزینه های سازمان سینمایی نیز گفت: تا آخر این هفته همه موارد شفاف سازی می شود. داروغه زاده در جشنواره مدیریت خوبی در بخش هزینه ها داشت تا جایی که این مبلغ به  ۳۰ تا ۴۰ درصد گذشته تقلیل یافت.

وی در ادامه با تاکید براینکه هیچ یک از مراکز آموشی به ویژه انجمن سینمای جوان تعطیل نمی شوند، ادامه داد: ما یکی از بیشترین درصد بودجه‌ها را دریافت کردیم،  که ۷۵ درصد است،  هم اکنون ۲۵ درصد باقی مانده و تا پایان سال هیچ گونه بدهی نخواهیم داشت.

حیدریان درباره شائبه تعطیلی مدرسه ملی سینما، نیز گفت: در برنامه جامع هنوز به جمع بندی تعطیلی نرسیده‌ایم، سینمای ما از الزامات تکنیکی دنیا عقب است و وظیفه مدرسه، ارتقای کیفیت در این زمینه و هدایت و حمایت جریان علمی و ورودی دانشجویان سینما برای آشنایی با فضای کار است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت فعالیت گروه «هنر و تجربه» تأکید کرد: این نوع از سینما دولتی نیست،  اما اگر قرار است «هنر و تجربه» فعالیت کند باید درست فعالیت کند و از آن حمایت می کنیم. در حال حاضر ۲۱ استان مجبور به اکران فیلم های «هنر و تجربه» شده‎اند.

حیدریان با اشاره به اینکه فیلم ها در سال آینده گروه سنی خواهد داشت، گفت: کارگردانانی که این روزها نسبت به اکران فیلم خود معترض هستند می توانند فیلم خود را برای اهالی مطبوعات نمایش دهند و آنها درباره این فیلم ها قضاوت کنند.همچنین به زودی تکلیف چگونگی برگزاری جشنواره فیلم های اول مشخص می شود، البته همه می توانند در جشنواره حرفه ای فجر شرکت کنند و نوع قضاوت را بپذیرند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سینما ملوک الطوایفی نیست، گفت: یک برنامه نوشته ایم که می خواهیم اجرایی شود، حمایت ها از همه یکسان است و و نیاز به تولید بسیار فراتر از آن است که مانع ورود کسی شویم.

حیدریان سپس با بیان اینکه هر جشنواره مخاطب خود را دارد، گفت: جشنواره اگر نتواند در تولید اثر بگذارد جشنواره موفقی نیست و هر کسی بخواهد جشنواره برگزار کند ما موافق هستیم.

وی درباره نامه جمعی از هنرمندان به ریاست جمهوری برای اکران برخی فیلم های توقیفی نیز گفت: در مورد فیلم های توقیفی باید بگویم که تلاش می کنیم با نظر کارگردان و تهیه کننده اصلاحات انجام شود تا فیلم ها اکران شود. ما روال قانونی را طی می کنیم و در نشستی با شورا بدون در نظر گرفتن نامه به عنوان عنصر فشار، مقرر شد تا در یک روال قانونی فیلم را اکران کنیم. منطق می گوید که فیلمی در حبس نمی ماند و این وظیفه شورای سیاستگذاری است تا تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

رئیس سازمان سینمایی با این توضیح که هیچ کدام از اقوام من مدیریت باغ کتاب را بر عهده ندارد، گفت: باغ کتاب برای شهرداری است و نیازی به حمایت سازمان سینمایی ندارد و هیچ کدام از اقوام من مدیریت این بخش را برعهده ندارد.

حیدریان گفت: سینمای خنثی سینمای فایده‎مندی نیست، ما به دنبال فیلمساز خنثی نیستیم، باید صیانت از حقوق معنوی در مجلس بررسی شود. همچنین ما به عنوان دولت نقش حراست و حمایت از سینما را داریم ولی اینکه هر جور بخواهد فیلم بسازد و به همه نشان دهد، درست نیست.

حیدریان در پایان درباره صندوق بیکاری نیز گفت: باید امنیت شغلی در سینما را جدی بگیریم و همه کسانی که در سینما کار می کنند باید شماره صنفی داشته باشند. اما صندوق بیکاری هیچ وقت تاسیس نشده و بر اساس قانون فقط صندوق بیمه بیکاری وجود دارد که استفاده از آن شرایط و قوانینی دارد که سینما نمی تواند آن را تامین کند. خانه سینما می تواند منابع پایداری داشته باشد که برخی از مشکلات برطرف شود و ما نیز به خانه سینما کمک می کنیم تا این منابع پایدار تامین شود.