اولین شناور چندمنظوره (Multicat) فولادی که به همت مهندسان و صنعتگران ایرانی ساخته‌شده است با وزنی در حدود 60 تن، در بندر انزلی به‌آب‌انداخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به همت محققان داخلی، نخستین شناور چندمنظوره فولادی (Multicat) در مدت 6 ماه، در یارد کشتی‌سازی سیراف واقع در شهرک صنعتی پرند تهران ساخته شد، این شناور بر اساس نیازمندی‌های مشتری با تلفیقی از عملکرد شناورهای یدک‌کش و مولتی کت طراحی و ساخته‌شده و به‌واسطه چندمنظوره بودن، در طراحی متفاوت است،  کلیه مراحل طراحی و ساخت این شناور که تحت کلاس موسسه رده‌بندی ایرانیان نظارت‌شده  توسط متخصصان داخلی شرکت فن‌آوران سیراف انجام‌گرفته است.

حسن ابراهیم پور ضیایی  مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فن‌آوران سیراف، طراح و تولیدکننده شناور چندمنظوره (Multicat)، بابیان اینکه اظهار داشت: زمان تحویل تقریبی ساخت شناوری مشابه در یاردهای اروپایی معادل 11 ماه است، که ما توانستیم شناور فوق را در مدت 6 ماه طراحی تولید و آب اندازی کنیم.

پور ضیایی تصریح کرد: مزیت‌های رقابتی شرکت سیراف در مقابل شرکت‌های تولیدکننده بین‌المللی همانند کیفیت بالا، قیمت رقابتی و زمان تحویل بسیار مناسب آن مشتریان داخلی و خارجی را مجاب به همکاری و استفاده از تولیدات این شرکت نموده است.

ضیایی در رابطه با طراحی شناور، افزود: این شناور بر اساس نیازمندی‌های مشتری با تلفیقی از عملکرد شناورهای یدک‌کش و مولتی کت طراحی و ساخته‌شده و به‌واسطه چندمنظوره بودن، در طراحی متفاوت است. کلیه مراحل طراحی و ساخت این شناور که تحت کلاس موسسه رده‌بندی ایرانیان نظارشده توسط متخصصان داخلی شرکت فن‌آوران سیراف انجام‌گرفته است.

لازم به ذکر است، شرکت دانش‌بنیان فن‌آوران سیراف به‌عنوان پیشرو در ساخت شناورهای سبک تا طول 22 متر، پیش‌ازاین در سال 95 اولین نمونه شناورهای چندمنظوره آلومینیومی سرویس‌دهی به مزارع پروش ماهی در قفس در دریا را طراحی و ساخته است. و در حال حاضر هر دو شناور چندمنظوره (Multicat) فعال در حوزه‌ی آب‌های ایران در دریای کاسپین، شناور شهید طرحچی (آلومینیومی) و شناور دریابندر 6 (فولادی) تولید این شرکت است.