رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: با میزبانی شورای جهانی پژوهش آشنایی با ظرفیت‌های علمی کشور انجام میسر می‌شود و کمکی برای توسعه تعاملات بین‌المللی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی درباره میزبانی از شورای جهانی پژوهش در سال 97 اظهار کرد: از عضویت ایران در این شورا چند سالی می گذرد و صندوق نیز به عنوان عضو آن پیشنهاد برگزاری این نشست ها در ایران را داد که پذیرفته شد. اعضای این شورا متشکل از کشورهای مختلف است و سالیانه نشست های سراسری و منطقه ای را برگزار می کند.

ضرغام ادامه داد: اساس فعالیت آن نیز پرداختن به مسائل اساسی در حوزه پژوهش است تا با نگاهی به آینده نقد شرایط موجود را انجام دهد از این طریق آشنایی با ظرفیت های علمی کشور انجام می شد و کمکی برای توسعه تعاملات بین المللی کشور است چرا که برای توسعه فعالیت ها در این حوزه نیاز به افزایش این تعاملات وجود دارد. به نوعی برگزاری آن در ایران راهی برای ارتباط با شبکه علمی جهانی است.

بر این اساس، بنیاد پژوهش روسیه (RFBR) در سال 2018 میزبان اجلاس جهانی شورای جهانی پژوهش بوده و اجلاس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه نیز در سال 2018 در کشور ایران و به میزبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی(INSF) برگزار می شود.

شورای جهانی پژوهش سازمانی بین المللی متشکل از سران بنیادهای علمی دنیا است که دبیرخانه مجازی آن در شورای پژوهش انگلستان واقع شده است. این شورا علاوه بر اجلاس جهانی، سالیانه یکبار در قالب اجلاس منطقه ای تشکیل جلسه می دهد. در این اجلاس مدیران بین الملل بنیادهای علم و شورای پژوهش عضو هر منطقه گرد هم آمده و در خصوص موضوعات از پیش تعیین شده به بحث و تبادل نظر می پردازند.