آغاز تدوین CTD استفاده از سلول‌های بنیادی لیمبوس چشم با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گامی به‌سوی تجاری‌سازی سلول‌های بنیادی در چشم‌پزشکی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جلسه‌ای با حضور امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، جراحان متخصص بیماری‌های چشم. اعضا هیئت‌علمی دانشگاه و پژوهشکده رویان تشکیل شد.

این جلسه با موضوع بررسی وضعیت پرونده استفاده درمانی از سلول‌های بنیادی لیمبوس در سازمان غذا و دارو تشکیل شد. بیمارانی که از نقص سلول‌های بنیادی لیمبوس به علت آسیب شیمیایی رنج می‌برند می‌توانند در آینده‌ای نزدیک از این درمان استفاده کنند. 

سلول‌های بنیادی لیمبال (Limbal stem cell)، سلولی‌های بنیادی اپیتلیالی هستند که در لایه قاعده‌ای لیمبوس قرنیه (حلقه دور قرنیه)، وجود دارند. نقش این سلول‌ها نوسازی سلول‌های موجود در قرنیه است. در بیماری نقص سلول‌های بنیادی لیمبال، فرد مبتلا دارای ذخیره اندک یا فاقد این سلول‌های بنیادی است که منجر به عدم نوسازی قرنیه و در نتیجه ایجاد نقایص جدی در آن می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به نابینایی شود. 

یکی از راه‌های درمان این بیماری، پیوند سلول‌های بنیادی لیمبال به مبتلایان است که پیش‌ازاین کارآزمایی های بالینی مربوط به آن با موفقیت توسط تیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگران پژوهشگاه رویان با موفقیت انجام شده بود و اکنون قابلیت گسترش استفاده از این روش در کشور وجود دارد. لذا در این جلسه مقرر شد تا اعضای جلسه با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی به تدوین CTD (پرونده فنی) لیمبال استم سل جهت ارائه به سازمان غذا و دارو اقدام کنند.